Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-11, 20:05   #11296
jojomesteren
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
jojomesteren er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Fant en artikkel til som er ny vedrørende bla mettet fett. Du finner den her

Med medfødt høyt kolesterol, vil nok Espen Rostrups blogg ha mye nyttig informasjon for deg, siden han er hjertelege og jeg vet han har tatt opp problemet du snakker om, medisinering, mat osv.

Takk, Nerthus!! Spennende artikkel! Bloggen har jeg også sett på - mye spennende og noe litt snodig.
Samtidig finnes det jo mange artikler som påviser sammenheng mellom mettet fett og kolesterol. Det er ingen tvil om at kroppen må danne kolesterol for å frakte fettet i blodet - det gunstige kolesterolet for umettet fett og det ugunstige for mettet fett. At høy kolesterol (det ugunstige) er en risiko for hjerte/karsykdommer er rimelig godt dokumentert.
Men såvidt jeg skjønner blir det mindre transport av fettet dersom man er i ketose og bestanddelene av fettmolekylene omgjøres til energi uten å bli mellomlagret som fett i cellene. Hvis det stemmer, skal det i prinsippet ikke bety noe om det er mettet eller umettet fett man spiser? Er det ikke det som er poenget i lavkarbo - fettet går direkte over til energi og blir ikke lagret (bl.a. på grunn av endringer i insulinbalansen). Og om man forbruker mer enn man tar inn, så er det enklere for kroppen å bruke av det lagrete fettet.

Jeg syns mediadebatten blir litt håpløs - skyttergravpreget. Det blir nesten som religion. Syns det er mye fornuftig begge steder, og er litt nysgjerrig på å finne ut hvordan det egentlig henger sammen..

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen