|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.
Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" . Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....
Så lenge du ikke spiser sukker er mettet fett ufarlig, men siden du ikke er vant til det kan du fint leve på umettet og flerumettet også, og gradvis eller bare ta litt mettet for å se hvordan du trives med det. Du trenger kanskje ikke øke så betrakelig. Det er mye mer kalorier i fett enn karbohydrater så med dette som energikilde trenger du ikke så veldig mye fett i gram. Du kan legge inn maten din på diett.no og se om du får de riktige tallene ifølge den filosofien du følger. Det er mettet fett i ost og fett kjøtt. Smør egner seg ikke så godt til steking fordi det brunes og da er det ikke bra. Ghee er da bedre. Klarnet smør som ikke blir brunt.
|