|
Sv: Spis mer karbo!
Overskriften er såpass tabloid at den i seg selv burde være provoserende. Spsielt når den presenteres på et forum som heter lavkarbo.no. Men om en ikke vil forstå, så vil en ikke...

Nå er det stor forskjell på eliteutøvere og sofapuddinger - på atleter og blodtrykkspasienter - og det finnes, slik jeg ser det, mindre tilgjengelig vitenskaplig validerte kostholdsråd og treningslære myntet på de mest sedate av oss. Mye er imidlertid likt og ernæringsfysiologi er i de store prinsippene anvendbart på de aller, aller fleste av oss - men som det understrekes gang på gang her på forumet - de individuelle tilpassningene av både diett og aktivitet er oftest avgjørende for helsemessig fremgang.
Min tese - om enn dårlig presentert - handler om stølhet og hvordan muskulaturen mister smidighet ved tung og hard fysisk aktivitet. Påstanden er at ved å tilføre tilstrekkelig med karbohydrater så vil en drastisk kunne heve arbeidskapasiteten ved bestemte typer belastninger over lengre intervaller. Det kan være - eller ikke være - en provoserende påstand. Alt etter hvilken litteratur en støtter seg på. Og jeg støtter meg kun på egne erfaringer, sånn bare for å ha sagt det.

|