Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-11, 22:09   #11273
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" . Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....

Det går fint med gode oljer, avokado og nøtter også. Mettet fett er nå frikjent fra å bidra til hjerte- og karsykdommer - les mer bla her
Konklusjonen fra studien i linken sier:

Sitat:

A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.

Sjekk ellers ut Espen Rostrups blogg, der han som hjertelege har funnet og kommentert svært mye faktainformasjon om hjerte- og karsykdommer og kolesterol

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/