|
Sv: Nedsatt forbrenning?
Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.
Takk! Har lest nybegynnertråden din, den var veldig nyttig (og veldig skikkelig. Mye enkel synsing ute og går i denne diskusjonen.. ) Jeg ser at med lavkarbo/ høy fett vil det være enklere for kroppen å forbrenne fett - og at kroppens behov for å spare, slik den gjør når den også forbrenner protein, ikke er like høyt. Men likevel... Jeg er veldig redd for nedsatt forbrenning... Og kjenner at jeg er tvilende til at man kan gå ned i vekt med et høyere kcal-inntak enn forbruk. Hvorfor vil kroppen ta av lagrene om den får tilført nok energi utenfra? Men jeg skal følge rådet ditt med å forsøke å spise nok nå i innledningsfasen!
Det siste du sier stemmer, men du vil sannsynligvis heller ikke gå opp faktisk. Jeg spiser nok for mye energi til at kroppen tar av fettreservene, men så lenge jeg holder blodsukkeret lavt, går jeg ikke opp et gram
Dermed er det også som du sier, viktig at du spiser NOK de første ukene, så får du heller redusere litt på inntaket om du ser du ikke får vekttap. Dette er ofte noe man ikke trenger å tenke på å starten, selv om noen av oss MÅ passe på totaltinntaket for å få vekttap.
Det er lettere for kroppen og omsette inntatt fett til energi enn å ta av kroppsfettet så spiser man nok fett til å fore kroppen med energi, trenger ikke kroppen ta av kroppsfettet.
Man må uansett først få i gang fettforbrenningen så får man ta justeringene etterhvert. Svært mange her inne har justert kostholdet flere ganger for å oppnå ønsket resultat, men så lenge maten er knallgod, alternativene er mange og man ikke går OPP i vekt så er jo det bare å bli godt kjent med sin egen kropp
Da jeg startet spiste jeg ENORME mengder mat i forhold til hva jeg spiste før jeg startet. Seriøst - folk ville blitt sjokkert hehe Men til tross for dette, gikk jeg ikke opp et eneste gram. Dette har hjulpet meg til å forstå at dette kostholdet kan jeg leve på resten av livet, det vil holde vekta mi stabil, og vil jeg ha vektnedgang, spiser jeg bare mindre porsjoner. Det deilige er jo at man blir jo sjeldent sulten med et slikt kosthold, selv når man reduserer energiinntaket kraftig som jeg må i mitt tilfelle Win-Win situasjon altså 
|