Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-11, 12:10   #31
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Valnøtter ...

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Nå er jeg litt forvirret... mente du ikke 4 deler omega 6 og 1 del omega 3?
Jeg mente 2 deler omega 3 og 1 del omega 6... (Jeg skrev kanskje feil...) Og nå snur du på tallene til 1:4. Som i en del omega 3 og 4 deler omega 6?

hehe, nå går det helt i surr. Så spørsmålet er:
Hvor mange deler omega 3 er det i valnøtter i forhold til omega 6?
Hva er anbefalt?
Dersom valnøtter har myyye mer omega 6 enn omega 3, så er det vel like greit å ikke spise de eller? For er det ikke slik at omega 6 sletter ut de omega 3 man får i seg?

Er det ikke sånn at omega 3 er bra og omega 6 ikke er bra for kroppen?
Bør man ikke da kutte ut alt med omega 6 og kun spise rene omega 3 kilder? (om det fins noen... )

Valnøtter har fire ganger så mye omega 6 som omega 3. Tror vi er helt enige, jeg. Laks har mer omega 3 enn omega 6.
Man anbefaler vel at mennesket skal sikte mot like menger omega 3 som omega 6 opp mot fire ganger så mye omega 6 som omega 3. (Dagens vestlige kosthod gir lett 12-20 ganger mer omega 6 enn omega 3)
Iallfall sånn ca det jeg har fått med meg.

Når det gjelder omega 3 så kommer den i 3 varianter: ALA, EPA og DHA. ALA er en realtivt kortkjedet omega 3-fettsyre som hovedsakelig finnes i fettoljen i nøtter, frø og andre "fete" plantematerialer. I vår kropp kan denne dannes om til EPA og videre til DHA, men kun lite av det vi får i oss blir omdannet. (Man sier noen få; 5-12% av ALA kan omdannes til EPA + DHA og at dette varierer mellom kjønn, alder og personlige egenskaper. )
EPA og DHA er de to omega 3-fettsyrene som forskerne mener vi trenger. Disse er langkjedet og finnes mye i fet fisk, sel og vilt. Noen forskere sier det er viktigere å tenke EPA/DHA enn "omega 3".
(Men jeg synes det er greiest å tenke at maten skal være naturlig, ren og det som vi vet man har spist i større/mindre mengder gjennom store deler av menneskets utvikling nok er sikrere enn mye annet. )

Som en kurosietet:
I kroppen finnes også DPA (kroppen lager denne av EPA, eller vi kan få den fra morsmelk eller selolje).

http://www.dhaomega3.org/Overview/Co...-DHA-in-Humans
http://www.omega3-drho.com/Omega3Fat...omponents.html
(Den siste linken kan man lese lenge på... men siden de også selger selolje så er jeg litt skeptisk på å ta alt for god fisk... )