|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Supera, her.
Men nå leste jeg på linken din:
Hvis jeg leser dette riktig, så er ikke sink antagonist til selen så lenge du samtidig får i deg vit C. Og vit E er bare antagonist hvis forholdet er feil.
Jeg legger meg ikke opp i om ketolysetilskuddene er bra eller ikke.
Men det du siterer her:
Sitat:
Although selenium and Vitamin E work together synergistically in that they carry out antioxidant and immuno-stimulating functions, they compete with each other on a biochemical level, where increasing the one requires an increase of the other, otherwise ratio problems occur. The same effect happens to Vitamin E when higher amounts of Vitamin C are supplemented, despite both being antioxidants.
stemmer bra med det jeg har lest meg til tidligere 
Dette:
Sitat:
Although there are reports that Vitamin C inhibits selenium absorption by inactivating it in the small intestine or stomach, this is not supported by my own findings, or those by most other researchers.
In fact, Vitamin C supports selenium uptake by preventing the inhibitory action of zinc on selenium (making Vitamin C synergistic with selenium instead), particularly when organic forms are used.
er veldig interessant og litt i samme gate som det jeg skriver over om at ulike stoffer noen ganger kan erstatte hverandres funksjoner i kroppen. Jeg tenker også litt på at mat jo fra naturens side inneholder mange forskjellige stoffer, noen man kanskje vil kalle antagonister til hverandre, men også synergister. Og når man isolerer et stoff fra en urt eller matvare fjerner man også mange stoffer som kanskje virker i samspill med dette, uten at man oppdager det ... Kroppen oppfører seg ikke som et reagensrør! 
|