|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Jeg skjønner ikke helt hva du spør om - er det om e-vitamin som antagonist til selen?
Her er min kilde
http://www.acu-cell.com/ses.html
Årsaken til forskjellen står nok i teksten:
Denne siden ser mest på cellenivå, ikke på serumnivå. E-vitamin kan nok fremme oppdak av selen til serum (det har ikke jeg funnet, bare at e og selen til en viss grad har overlappende funksjoner som antioksidanter) og fremdeles konkurrere på membrannivå.
Jeg mente at det var mye som skurret på lista di i forhold til det jeg fant da jeg googlet. Torkil har satt pillene sammen slik at noe ikke skal hemme opptaket av annet i samme pille...
Ketolysetabletter : Selen + sink + vitaminer
Innhold pr dagsdosis ( 1 tablett)
Gjærbundet Selen 100 mikrogram
Vitamin C 90 mg
Vitamin E 15 mg
Sink 15 mg
Vitamin B6 2 mg
Vitamin A (RE) 800 mikrogram
Og du sa at sink og vit E er antagonister til selen... I så fall hadde det vært en dårlig pille...
Men nå leste jeg på linken din:
Sitat:
* see text above on the synergism / antagonism between Selenium + Vitamin E, Sulfur + Molybdenum, and others.
Sitat:
Although selenium and Vitamin E work together synergistically in that they carry out antioxidant and immuno-stimulating functions, they compete with each other on a biochemical level, where increasing the one requires an increase of the other, otherwise ratio problems occur. The same effect happens to Vitamin E when higher amounts of Vitamin C are supplemented, despite both being antioxidants.
Although there are reports that Vitamin C inhibits selenium absorption by inactivating it in the small intestine or stomach, this is not supported by my own findings, or those by most other researchers.
In fact, Vitamin C supports selenium uptake by preventing the inhibitory action of zinc on selenium (making Vitamin C synergistic with selenium instead), particularly when organic forms are used.
Hvis jeg leser dette riktig, så er ikke sink antagonist til selen så lenge du samtidig får i deg vit C. Og vit E er bare antagonist hvis forholdet er feil.