Vis enkelt innlegg
Gammel 12-11-11, 22:45   #11247
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om - er det om e-vitamin som antagonist til selen?

Her er min kilde
http://www.acu-cell.com/ses.html
Årsaken til forskjellen står nok i teksten:

Denne siden ser mest på cellenivå, ikke på serumnivå. E-vitamin kan nok fremme oppdak av selen til serum (det har ikke jeg funnet, bare at e og selen til en viss grad har overlappende funksjoner som antioksidanter) og fremdeles konkurrere på membrannivå.

Jeg mente at det var mye som skurret på lista di i forhold til det jeg fant da jeg googlet. Torkil har satt pillene sammen slik at noe ikke skal hemme opptaket av annet i samme pille...

Ketolysetabletter : Selen + sink + vitaminer
Innhold pr dagsdosis ( 1 tablett)
Gjærbundet Selen 100 mikrogram
Vitamin C 90 mg
Vitamin E 15 mg
Sink 15 mg
Vitamin B6 2 mg
Vitamin A (RE) 800 mikrogram

Og du sa at sink og vit E er antagonister til selen... I så fall hadde det vært en dårlig pille...

Men nå leste jeg på linken din:

Sitat:

* see text above on the synergism / antagonism between Selenium + Vitamin E, Sulfur + Molybdenum, and others.

Sitat:

Although selenium and Vitamin E work together synergistically in that they carry out antioxidant and immuno-stimulating functions, they compete with each other on a biochemical level, where increasing the one requires an increase of the other, otherwise ratio problems occur. The same effect happens to Vitamin E when higher amounts of Vitamin C are supplemented, despite both being antioxidants.

Although there are reports that Vitamin C inhibits selenium absorption by inactivating it in the small intestine or stomach, this is not supported by my own findings, or those by most other researchers.
In fact, Vitamin C supports selenium uptake by preventing the inhibitory action of zinc on selenium (making Vitamin C synergistic with selenium instead), particularly when organic forms are used.

Hvis jeg leser dette riktig, så er ikke sink antagonist til selen så lenge du samtidig får i deg vit C. Og vit E er bare antagonist hvis forholdet er feil.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC