Vis enkelt innlegg
Gammel 12-11-11, 16:36   #18
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Opprinnelig lagt inn av Nakkekotelett, her.

Okay, da stoppet det her.

Jeg ønsker ingen ytterpunker som går ekstreme dietter, eller i andre enden råd som går på å spise masse fett som det skrives så mye hysterisk om.
Det er noe rundt dette som skurrer i ørene og kan bli feil om det tas ut av sin sammenheng.

Når du går over fra et norsk normalt kosthold, vil det naturlig være en del endringer i hva du kan spise. Uansett hva slags kosthold du ville endret til, betinger det en egeninnsats slik at du forstår prinsippene.
Spiser du svært lite karbohydrater - feks at du ikke spiser brød, pasta, ris, potet mm, men bare mye grønnsaker, BETINGER det at du må øke på med fettet fordi kroppen må få næringen fra et sted. At dette skurrer i dine ører skyldes at du ennå ikke har lært og forstått hvordan kroppen fungerer. En titt innom nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til i min signatur gir linken til en artikkel som heter "hva er lavkarbo". Denne vil fortelle deg HVORFOR du må øke på med fett når du reduserer kh. Hvor mye du reduserer på kh vil påvirke hvor mye fett du må øke med. En proteinrik og mager kost uten kh vil være svært skadelig over tid for din helse. Du MÅ ikke pøse på med bacon og ribbe, det finnes et uttall av andre gode fettkilder. Dessuten er fett så næringsrikt at det skal ikke store mengdene til for at kostholdet ditt er i balanse.

Sitat:

Det har heller ikke noe med at ikke jeg kan ta en endring, men endringen på falle inn i livsmønteret og ikke snu opp/ned på hverdagen. Det må med andre ord vere gjennomførbart, og ikke ende ut i masse teoretiske råd
som ikke er gjennomførbare.

Godt poeng, husk bare at ALLE her inne har vært gjennom den samme endringen - med suksess. Mange har falt og "slått seg" underveis, men har reist seg opp, tilegnet seg mer kunnskap og dermed tilpasset kostholdet til SIN hverdag. De som gir deg råd i denne tråden har spist lavkarbo i lang tid. De har lest det de har kommet over for å lære seg om lavkarbo. Det finnes ingen snarvei til suksess når det gjelder kostholdsendring, uansett hvilket kosthold man velger.
Rene proteinkilder som kjøtt, fisk, fugl og sjømat er basisen du går utifra. Til dette spiser du grønnsaker i så store mengder som du er bekvem med. Du steker i smør/olje, du har rømme til laksen din, smelter smør over grønnsakene, spiser reker med avokado, bruker olje/eddik-dressing til salaten din. Du velger helfete produkter. Jo magrere proteinkilder, jo viktigere er det og legge til fett.

Sitat:

Vist jeg nå er inne på et forum, der det sitter ekspertise som har masse erfaring, og svaret er at jeg skal klare meg selv og lese meg gjennom tonnevis med litratur,... javel....da noterer jeg meg det. Tipper 80% av befolkningen skisserer en arbeidsdag slik som jeg har det, og da finnes det altså ikke noen enkle råd rundt det tydligvis.

ALLE får som første svar at de skal lese nybegynnertråden. ALLE. Ingen kan i detalj sette opp DITT kosthold, du må lære deg hovedprinsippene, og gjøre valgene selv utifra hva som er bekvemt for deg. INGEN her har fått noe gratis, MEN - og det er et stort men: Viser man at man har startet kunnskapsjakten, og lurer på detaljer rundt det man har lest, får man hjelp. Står man fast på noe man ikke skjønner, får man hjelp. Dette er et brukerstyrt forum der ingen får betalt for å bruke sin fritid for å hjelpe og støtte andre, vi gjør det fordi vi kjenner på kroppen hvor godt dette kostholdet er for helsa og for vekta.

Jeg synes du skal begynne litt på nytt jeg. Vær litt mer ydmyk, vis at du selv også gjør en innsats, så vil også forummedlemmene gjøre en stor innsats for å hjelpe deg på vei i din kostholdsendring

Start med å lese nybegynnertråden, og les om de forskjellige retningene innen lavkarbo. Velg den som du mener kan være den mest riktige for deg i starten. Kjøp boka, og les den mange ganger. Les underforane her inne som tilhører retningen du har valgt. Bruk minst en måned på å følge reglene, siden det er den enkleste måten og oppnå suksess på. Etter en måned der du har blitt vant med maten, søkt opp hva du kan spise, prøvd ut forskjellig mat sov, kan du i større grad gjøre individuelle tilpasninger til din hverdag.

Sånn har vi alle gjort det her inne - og det er pt den eneste måten jeg mener man bør gjøre det på, siden mange er innom og ikke har lest seg opp, spiser helt feil, har ingen forståelse for hvorfor lavkarbo fungerer slik det gjør - og gir opp med konklusjonen "lavkarbo virker ikke for meg" - UTEN at man egentlig har spist etter lavkarboprinsippene.

MIN personlige erfaring er at du bør enten "gå av" tvert fra kh, til et ketogent kosthold med rundt 20 g kh pr dag. Feks ketolyse, eller atkins. Dette vil kunne gi kraftige abstinenser og sykdomsfølelse i en uke eller to, men du får raskt i gang forbrenningen av kroppsfett om du i denne startperioden passer på å spise NOK fett. Deretter kan du lete deg fram til et kh-inntak som er mer passende for deg og din kropp.

Evt kan du velge og bruke 3-4 uker til å redusere karbohydratinntaket, noe som vil føles mindre ubehagelig de første par ukene.

Valget er ditt, men om du velger og IKKE se nærmere på lavkarbo fordi du blir fornærmet av tilbakemeldingen du får her, tror ikke jeg du er nok motivert til å endre kosthold foreløpig - ihvertfall ikke til lavkarbo...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat