|
Sv: Superas oppussingsprosjekt
Woohoo, i går var de og målte benkeplaten. Han fortalte at HTH bruker Diapol nå og ikke Bryne Stein som de gjorde før. Det synes jeg er et fint kvalitetsstempel og betryggende å vite. HTH som er seriøse på kjøkken hadde ikke brukt en benkeplateprodusent som ikke hadde vært godkjent. HTH begynte å bruke Diapol rett etter at jeg hadde bestilt kjøkkenet mitt, hehe. Jeg var akkurat for tidlig.
Haha, gikk tilbake til første innlegget og skulle lete etter noe. Mitt eksempel på benkeplate der er den benkeplata jeg valgte faktisk! Starlight black! Woot!

Visualiseringshjelp:
(men overskapene på øya gikk jeg bort fra)

Bryne Stein skulle ha 30.000 for kun den ene benkeplata mi (1,8x1,0) på øya i granitt mens Diapol skal ha 32920 kr for benkeplater i kompositt (10% dyrere enn granitt) til HELE kjøkkenet mitt! Som er øya på 1,85x0,95 m pluss en benkeplate på 1,45 m med to underlimte vasker og med avrenningsfelt slipt inn i benkeplaten og en benkeplate på 2,5 m med nedfellingshull til koketoppen. Altså blir koketoppen plant med benkeplaten. Nice! Og vasken blir avrenningsfelt i benkeplaten som går til hull. Eneste metallet man ser rundt vasken fra litt avstand er krana. Tihi, liker!
Disse vaskene valgte jeg:

(forholdet blir feil, det er to bilder som tydeligvis er resizet slik at de skal være en viss høyde)
Jeg ville heller ha en stor og en liten enn to halvstore. Jeg har en normal 34x40 cm vask nå og kjenner at den er for liten til tider. Den store jeg valgte er 50x40 cm innvendig. Liker! Men samtidig ville jeg også ha to vasker. Det har sine fordeler med to vasker. De hadde en gigantisk en på 70x40 cm som jeg har plass til i vaskeskapet mitt på 80 cm, men jeg ville som sagt ha to vasker.
Diapolmannen var veldig professjonell og målte alle benkeplatene nøyaktig med metall"planker" og hjørnelinjaler som han festet til skrogene med store klemmer. Jeg har et gammelt hus som faktisk har overraskende rette hjørner og vegger (Farfar var visst forferdelig nøye da han bygde huset ), men helt perfekt er det jo ikke. Ett sted så han en uregelmessighet på 0,3 mm. Altså at ytterkanten av skroget var 0,3 mm nærmere andre siden enn inne ved veggen. Han lurte på om han skulle legge inn den uregelmessigheten i benkeplata eller om vi ville fikse det på annet vis. Snekkeren var der da, og vi løsner bare på dekkplaten som er langs der slik at det kommer bort til benkeplata. Han kom også med andre tips, som at han syntes de 20 cm jeg ville ha som overheng på øya var litt for lite og at man helst burde ha 30 cm for at det skulle være plass til beina. Det ble 25 cm.
Jeg fikk beskjed om at der koketoppen skulle være måtte vi kutte av litt av skroget og så tegnet han inn hva som måtte fjernes. Der med vasken er det oppvaskmaskin på den ene siden og vi fikk beskjed om at benkeplata kan ikke hvile på oppvaskmaskinen, men vi trengte bare to små hjørnebeslag festet i dekkplata som plata kan hvile på. Og så på øya har jeg en bærebjelke som vil gå inn i benkeplata og benkeplata går helt til veggen, så den blir vanskelig å montere... Bærebjelken var en gammel uregelmessig stolpe, så vi kledde den med fire planker som jeg skal sparkle, pusse og male. Diapolmannen lurte på om vi kunne fjerne den ene planken slik at det ble mye lettere å montere.
Om to-tre uker blir benkeplata levert og montert. De kommer med to mann, men trengte mer bærehjelp for at arbeidet skal gå lettere og at de ikke skal skrape opp tapet og slikt. I kontrakten stod det at jeg skulle stille med minst to personer. Jeg får vite dato noen dager før de kommer. Og jeg betaler ingenting før den dagen de monterer. Så langt kan jeg absolutt anbefale Diapol altså! Under halvparten, kanskje til og med 1/3 av prisen til norske firmaer og alt virker som om det er på stell. Jeg bestilte forrige helg og så ringte de meg mandag morgen og lurte på om det passet å komme på fredag rundt kl 10. Og de kom ca da også. Fytti så kjapt! Jeg tror IKEA hadde 6 uker leveringstid da jeg snakket med dem.