Vis enkelt innlegg
Gammel 12-11-11, 13:59   #11234
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Hvor har du funnet det? Det er noe annet enn hva jeg kan finne... Det jeg kan finne er at sink er antagonist til kobber, mangan og folinsyre. Kobber, mangan og folinsyre finnes i krom-kalium-tablettene til ketolyse. Så sinken i selen-sink-tablettene ser ut til å være årsaken til at de to tablettene skal tas til forskjellige tider. Jeg finner ikke noe om at selen har noen antagonister. Men jeg finner at vitamin C og E fremmer opptak av selen - og C og E er det i selen-sink-tablettene. Og i de fleste tabletter med selen finner du vitamin E som du påstod var antagonister...

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om - er det om e-vitamin som antagonist til selen?

Her er min kilde
http://www.acu-cell.com/ses.html
Årsaken til forskjellen står nok i teksten:

Sitat:

Although selenium and Vitamin E work together synergistically in that they carry out antioxidant and immuno- stimulating functions, they compete with each other on a biochemical level, where increasing the one requires an increase of the other, otherwise ratio problems occur.

Denne siden ser mest på cellenivå, ikke på serumnivå. E-vitamin kan nok fremme oppdak av selen til serum (det har ikke jeg funnet, bare at e og selen til en viss grad har overlappende funksjoner som antioksidanter) og fremdeles konkurrere på membrannivå.