Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-11, 12:31   #7
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøver 24/6 og 8/11, noen som vil synse?

Folat og b12 er to forskjellige ting. B12 finner du i kjøtt.

Som sagt - jeg kjenner ikke til noen problemer forbundet med høy folat... (derimot er det helt sikkert ikke bra å ha lav). Men siden den er høyere enn det man anser å være "normalt" i dag (husk at normalorådene bare representerer et gjennomsnitt fra befolkningen, IKKE idealverdier) så hadde jeg spurt.

Når det gjelder stoffskiftet så er de litt "rare" på den måten at TSH ikke responderer som forventet på at både ft3 og ft4 er lavere i den siste prøven enn i den første (Når ft4 og ft3 går ned så skal TSH gå opp "etter boka".)

Men det viktigste er om du føler deg vel med dette. I klartekst sier TSHen din at den synes at kroppen har nok stoffskiftehormoner i blodet. (Lav TSH = hypofysen/kroppen synes det er "nok hormoner (ft3/ft4) i blodet") Om du også kjenner deg slik så er alt vel.

Har du ingen symptomer på stoffskifteproblemer så er det ingen grunn til å bli bekymret. Eventuelt kan du be om en anti-TPO-test siden dette er den vanligste måten man blir stoffskiftesyk på... og det kan oppdages en god stund i forveien før man blir syk av hormonmangelen.
Symptomlista: (tørr hud, manglende evne til å bli varm, håravfall, vektøning - se flere her også de på "uncommon"-lista er skremmende vanlige før diagnose http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothy...s_and_symptoms )

En annen ting er at dersom du er opptatt av å ta blodprøver for å kunne avdekke mangler så trenger du å få målt vitamin d.