|
Sv: Skal sykle i 3 timer, hva skal jeg spise?
Jeg har både syklet og instruert noen spinningmaratoner, og jeg er ikke enig i at dette primært er trening der man ligger på/over terskel. Driver man med konkurranseritt skjønner jeg at det er en fin anledning til å ta det som en "konkurransetrening". Hvis man aldri har syklet i 3 timer før ville jeg heller sagt det var naturlig å kjøre økten som rolig langkjøring. Dvs jevn puls, ikke så høy, mer jevnt og trutt enn press på intensiteten. Dyp, god, jevn pust, ikke hive etter pusten, ikke syre i beina.
Etter at jeg la om til lavkarbo for halvannet år siden har jeg ikke syklet noen maraton tror jeg, men jeg har ofte trent doble timer med høy intensitet på treningssenter (typisk aerobic/step og lignende, puls på 80-95%). Da drikker jeg vann og noen ganger slenger jeg nedpå noen nøtter mellom timene. Det holder fint, men det tok noen måneder før jeg klarte dette etter at jeg hadde lagt om kosten (jeg var vant til lange og harde økter før jeg la om).
Hvis du er vant til ketogen kost tror jeg du klarer deg fint på nøtter og vann hvis du kjører med moderat intensitet. Jeg tror det blir en mer positiv opplevelse også enn hvis du presser deg veldig hele veien i 3 timer.
Forøvrig hadde jeg ikke gått av veien for f.eks en bit banan heller hvis jeg følte for det. Blodsukkeret rekker ikke å fyke i været likevel når musklene jobber relativt hardt og forbruker mye energi over så lang tid. Men jeg tror ikke det er nødvendig.
Bare gled deg! Det går bedre enn du tror. Det høres voldsomt ut å sykle i 3 timer hvis man ikke har prøvd det før, men sannsynligvis blir du overrasket over hvor greit det går. Og så er man så fornøyd med seg selv etterpå - med god grunn!
Lykke til!
Klem fra Sprettball
|