Vis enkelt innlegg
Gammel 09-11-11, 22:29   #27
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg er så glad, for jeg kan spise så mye pesto jeg vil!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du tenker rett... jeg kan bare svare for "mine" tørkede tomater. Der er 1 "bit" en halv tomat. Og jeg må ha 2,5 sånne for å nå 10g (de er ca 4g pr enhet)... Hvor mye 1 fersk tomat veier avhenger sterkt av type. "Vanlige" tomater er ca 50g pr stk etter min erfaring, men store tomater kan veie det 4-5dobbelte... Dessverre har jeg tatt mine soltørkede ut at originalforpakningen da jeg åpnet dem og inn i en tett zip, så jeg har ikke oversikten på næringsinnholdet der..

Jeg synes dine soltørkede var veldig tunge - er du sikker på at de er helt tørket som de på bildet fra i linken din? Man kan få nesten knusktørre til "halvtørre" tørkede tomater... De må bli forskjellige i "karbohydrat pr 100g".

Jeg har nå diskutert med min man som er økonom... og vi sliter med å bli enige. Min tomat lignet på denne på bildet, men akkurat den jeg har, har bare 43 kh pr 100 på denne. Men uansett, regnestykket blir jo det samme. Det eneste som gjør at jeg forstår dette, er om de tomatene som blir soltørket er sinnsykt store! En tomat er jo en tomat uansett fersk eller soltøket. Så hvor kommer alle de ekstra karboene i fra?