Vis enkelt innlegg
Gammel 09-11-11, 19:35   #11200
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Godt og høre at du klarte testen! Du får starte med f.eks. tai chi eller lignende så du lærer å puste mediativt.....
Kondis er vel knyttet opp med oksygenopptak, og her er jo hjertet en smule viktig.
Selv om hjertet er godt rustet til å takle en økt aktivitet som vil føre til økt oksygenbehov i kroppen, så trenger kroppen og trenes opp.
Lyspunktet med at testen sier at hjertet er topp og gjør jobben sin, er at du kan starte og trene kroppen, og så blir det gradvis mindre pust og pes etterhvert.
Ser her hos oss; astmaen min har ført til at jeg har 40 % redusert lungekapasitet. Før jeg ble stoffskiftesyk var jeg rimelig aktiv, men uansett hvordan jeg trente så pusta og peste jeg ved kondisjonskrevende aktiviteter.
Guttungen min som er langdistanseløper har, fra han var liten av, hatt den evnen at han løper til han begynner og bli litt andpusten, og så løper han flere mil på det nivået. Han har et helt topp oksygenopptak.

Jeg tror du misforstår litt. Jeg vet at kroppen trenger å trenes opp, men kroppen husker ikke alltid at den trenger å puste. Jeg har nå fått bekreftet at jeg har pustestans på dagtid også, uvisst av hvilken grunn. Så jeg må trene opp kroppen til å begynne puste dypt og kontinuerlig igjen. Fysioputten har gitt meg ordre om å strekke ut hele kroppen 2 min hver time og puste dypt og langsomt bare for å fylle på med ny luft. Det funker! Men det er ikke alltid jeg husker det..