|
Sv: Jeg er så glad, for jeg kan spise så mye pesto jeg vil!
Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.
Det er pr. 100g, ikke pr stk.
Vei opp 100 fersk tomat
Vei opp 100g soltørka
Da vil du se at antall soltørka er mange flere enn ferske.
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Antakelig fordi 100g ferske tomater er ca 2,5 tomater, mens 100g tørre tomater er ... "mange" stk. Karbohydrater oppgis vanligvis pr 100g, ikke pr tomat... Eller noe sånt?
Men en tomat er en tomat enten den er våt eller tørr. 
Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.
Marella: en frisk tomat veier typisk hundre gram. Når den tørkes, inneholder den ca de samme næringsstoffene som en 100 grams frisk tomat, både karber og alt det andre. Selv om den nå kanskje bare veier 10 gram (derav det konsentrerte energiinnholdet). Er den tillsatt mye olje veier den kanskje 20, men det er fremdeles de samme ca 5 grammene med karber i den.
For meg er det hipp som happ om tomaten er med eller uten vann, så lenge den smaker godt i det jeg lager 
Så lenge jeg holder meg til 1 stk tomat.
Jeg er kanskje veldig treg i hue, men skjønner ikke dette. Jeg mistenker at de som lager soltørket tomater, tilsetter noe... I følge denne siden:
http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp?ID=T så er det 2,5 karbo pr 100 vanlig tomat, og 55,76 kh pr 100g. Jeg veide akkurat en hel soltørket tomat, og den veide 10g. Dvs at det er 5,58 karbo i den soltørka tomaten. For å få tilsvarende i fersk tomat, må man spise over 200g. Nå har jeg desverre ikke tomat i huset, men jeg kan ikke se for meg at en fersk tomat veier over 200 gram!! Hva er det jeg ikke skjønner?
Ps, tipper det bare jeg som er treg assa... men som sagt, skjønner ikke dette...
|