Vis enkelt innlegg
Gammel 09-11-11, 17:32   #17
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Korn - er det egentlig en matvare?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Et lite spm.. Mener dere at gluten er usunt å spise, hvis man ikke er allergisk også? Er det dumt å spise mat laget av ren gluten..?

Tror jeg vil svare med at gluten er i kornet av en grunn, men hva som er hensikten med glutenet og hvorfor så mange mennesker ikke tåler det er grunner som muligens henger sammen på samme måte som antibeitestoffer...jeg spekulerer, men ingenting av saker og ting i skapelsen er der uten en grunn...Ikke for å bli poetisk eller religiøs eller noe, men en kan jo lure......

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Sikter til denne artikkelen fra bloggen til Pål Jåbekk:
http://paljabekk.blogspot.com/2011/1...else-korn.html

Synes det var tankevekkende lesning. Vi vet jo at det er forskjell på kh - noen har høy GI, noen lav GI og gir forskjellige utslag både på blodsukker og fettlagring. Men sett ut fra et helseperspektiv (ikke nødvendigvis bare vektnedgang) er det åpenbart enda mindre likegyldig hvor de karbohydratene man spiser kommer fra. Og jeg kjenner at jeg er enda mer fornøyd med å ha barn som forventer annet enn brød i matpakka

Har lest TS' Link og fikk øye på illustrasjonen til korn....Fikk en slags Aha-opplevelse her....Illustrasjonen viser at det er i skallet antibeitestoffene sitter og disse følger da med inn i maten som er laget av hele korn, eller også med skallet/kliet....Min far tålte bedre loff enn grovbrød....Dette kan kanskje være grunnen???? Jeg har alltid tenkt at det var glutenet...

Montro om andre kornsorter er like ille når det gjelder antibeitestoffer...så at Mercola hadde noe om ADHD og overfølsomhet for korn....

Sist redigert av Bestemamma : 09-11-11 kl 17:41.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat