Vis enkelt innlegg
Gammel 09-11-11, 16:39   #13
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Korn - er det egentlig en matvare?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er ikke nødvendigvis glutenet man reagerer på . Det finnes visstnok en 4-5 stoffer i korn som man sliter med å bryte ned... Sjekk kartet i denne posten: http://chriskresser.com/9-steps-to-p...ont-eat-toxins Når det er sagt er det veldig individuelt. Jeg vet at jeg ikke tåler bygg og rug heller. Er usikker på hvete, men har kuttet det ut for sikkerhets skyld. Jeg tror det lureste man kan gjøre - om man er usikker - er å enten holde seg borte... eller gå 3 måneder nazi melfritt og så kjøre en challenge.

Kanskje det er antibeitestoff jeg reagerer på?
Nå har jeg ikke testet om jeg reagerer på andre kornsorter enn hvete. Og i og med at brød gjerne inneholder flere sorter samtidig så må jeg enten ta en allergitest eller spise en og en kornsort i gangen hvordan jeg nå skal få til det...

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Det er ikke sikkert det er så dumt, havre er generelt langt mindre problematisk enn hvete, da det bare inneholder ubetydelige mengder gluten, som sannsynligvis er det du reagerer på i hveten.

Ja, og det gluten av en annen type endatil...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

PS - for å venne deg av med å sove på magen kan du forsøke rådet om å sy fast en tennisball på brystet på pysjen...

Da må jeg først kjøpe meg en pysj....sover i bursdagspysjen jeg, ser du Må til med superlim kanskje.....LOL

Opprinnelig lagt inn av Tirililltove, her.

Ang. å sove på rygg, det går av seg selv når du er operert, det kjennes så godt når du snur deg at du kommer tilbake på rygg med engang.

Lykke til!

Den linken til TS http://paljabekk.blogspot.com/2011/1...else-korn.html er veldig bra, anbefales!

Jeg våkner alltid på rygg, så det er bare innsovningen som er problemet hos meg.....Vil gjerne slippe alle soverynkene jeg har fått i pannen...så derfor skal jeg få fylt de ut, men da kan jeg jo ikke ligge de på meg igjen når jeg har kostet på meg å bli kvitt de..... Høres jo ut som den selvopptatte bitchen her, men det er så mange år siden jeg har følt meg nogenlunde i stand til å ta vare på utseendet mitt at jeg går visst litt mye opp i det....
Takk for lykkeønskningen, men jeg må først spare sammen en del mer penger før jeg kan ta operasjonen -men jeg ser målet i siktet - bare noen tusener til nå så er jeg der...juhu !!!

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Man får kjøpt emmer og einkorn fra Holle Mølle http://www.holli-molle.no/?CatID=1166
edit: jeg sendte dem epost for å høre hvilken genetisk variant de lager einkorn og emmer fra, men har ikke fått noe svar

Jeg hadde spelt stående fordi jeg tenkte at bare litt til jevning av saus ville være ok, men jeg tok en sjefsavgjørelse på at gluten er helt ut i enda noen år, så den røyk i husholdningsavfallet gitt.

Hvis jeg noen gang skal lage noe med mel skal jeg prøve meg på surdeigsbrød på einkorn, sånn som de (trolig) opprinnelig lagde for en ti tusen års tid siden Ellers ser jo dette brødet fint ut

Linken til brødet virker ikke...kan være noe midlertidig......
Men ideen om å lage brød av surdeig høres fin ut.....Lurer på om andre kornsorter kan brukes....
Det jeg er mest redd for er at det kan være stivelse jeg reagerer på.....Jeg tåler helt tydelig ikke poteter...måtte kutte ut kveldspoteten min fordi inntak av bare en liten potet før sengetid skapte rabalder i magen min......faktisk mer enn brødskivene jeg spiste nå tidligere i uken......
Har gått tilbake til lettsyltetøy...DET tåler jeg i allefall... tar hele 60 gram og har i litt fløte og spiser et eple etterpå...Blir faktisk ikke så mange karbohydratene, men det er tilstrekkelig til at jeg blir rolig.....

Sist redigert av Bestemamma : 09-11-11 kl 17:04.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat