Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-11, 22:16   #4
ToreH
Gjest

Sv: Skal sykle i 3 timer, hva skal jeg spise?

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hei!
Skal sykle 3 timer spinning på lørdag, gleder meg og gruer meg!
Bør jeg spise en kjempefrokost før jeg drar? Bør jeg ha med noe mat til å spise underveis? Aldri gjort det før så jeg er litt usikker.
Tenkte å ha med 3-4 liter væske ihvertfall.
Noen som kan gi meg råd?

Først og fremst så regner jeg med du har syklet en del før.
Anbefaler normalt ikke en kjempefrokost rett før nei, men folk er forskjellige.
Dog, skal du sykle i 3 timer så er veske veldig viktig. Du må faktisk glemme at du er på lavkarbo i ca 3 timer og tenke at du skal gjennom en lang sykkelkonkurranse for å vinne Men igjen, balanser næringsinntak ift ambisjonsnivå. Du er ikke meg, så du må derfor ha det i bakhodet når jeg nå skriver hva jeg ville gjort.

Jeg ville nok spist normalt som du gjør til vanlig (lavkarbo?) og kanskje ha i deg noe mer langsomme karbs dagen før.Dette gjør jeg rett og slett for å gi meg selv en mer behagelig reise. Andre her inne dør nesten om de avviker litt fra sitt kosthold pga frykt for stans i ketose, vektnedgang osv osv. Men ikke overdriv noen timer før da. Det kan bli vondt....

Mat underveis er individuelt, noen må spise, andre klarer seg kun med væske. Alt avhenger egentlig av ambisjonsnivå og treningsstandard osv osv.

La oss ta utgangspunkt i at du ikke skal vinne (sykle lengst på 3 timer), men heller gjennomføre med hederlig resultat for deg selv.

Jeg ville da spist proteinrik mat et par dager før samt økt karbodosene noe mer enn du normalt ville gjort, men liger du på 150gr karbs om dagen nå, så ser jeg egentlig ikke noen grunn til å øke enda mer da.. Samt å drukket godt med væske de siste par dagene før. Dette vil sikre at du har en god væskebalanse i kroppen. Å bælme mange liter rett før er en dårlig ide og gir lite gevinst for "pengene". Du må bare arbeide tungt med full blære, og det gjør at kroppen ikke klarer yte maks (selv om du kanskje tror det selv)

Du vil antakelig svette veldig mye underveis så det å drikke 1 liter med væske underveis hver time er nok en god tommelfingerregel. Noen klarer seg med mindre, andre må ha mer. Det som er greit å tenke på er at du trenger ofte mer enn hva du selv tror. Så min erfaring som har syklet svært mange ritt på 3-6 timer.
Denne væsken bør være noe mer enn kun vann, her ville jeg faktisk satset på en utblandet sportsdrikk tilsvarende. Dette vil gi deg nødvendig næring underveis samt salter og mineraler, så væsken blir bundet i kroppen og kommer muskler til gode. Som sagt, du må glemme "lavkarbo" tankegangen din underveis for å gi deg selv et ytelsesmessig løft underveis. Hvis ikke kan reisen bli vond og lang....men har du ikke ambisjoner om å vinne, kun gjennomføre så kan det jo gå greit på bare vann også.

Jeg er på lavkarbo selv og er temmelig godt vant til å satse 110% under lengre sykkelløp og væske med sportsdrikk er temmelig essensielt for å "henge med der framme". Å spise vanlig mat underveis i et sykkelritt er ikke noe for meg, slik som nøtter, rosiner, bananer, boller osv. Jeg klarer ikke få det ned når pulsen ligger på 80-90% av maks. Det eneste jeg klarer få ned er energigel eller en lettfordøyelig power bar. Men ser jo at andre under landeveisritt spiser vanlig mat. Her må du nesten bare prøve deg frem. Det jeg sjelden ser derimot er folk som spiser "eggerøre, bacon og skinke" som næring under krevende sykkelløp, og det er jo tross alt noen lavkarboutøvere i sykkelfeltet også. Men selv de må ha noe omsettelig hurtigere næring når anstrengelsene går over lang tid hehe.

Oppsummert, så anbefaler jeg normale spiserutiner i dagene før, er du av typen som bare spiser 1-2 måltider om dagen, så kan du allikevel ha effekt av å spise 3 da siden du skal gjennom en hard sykkeløkt over 3 timer.
Ikke spis et stort måltid rett før, det har aldri lønt seg.
Må du ha næring underveis, så ikke prøv ut noe nytt som du aldri har prøvd før. Det kan magen din vrenge seg av.....(egenerfaring).
Dvs ønsker du prøve energigel, så test det ut i god tid i forveien så du vet at magen din tåler det, det samme gjelder power bars.
Ønsker du kun drikke vann, som jo er det sunneste, så gjør det ikke noe at du har i en pitteliten salttablett (fås vel på apotek) i drikken (ikke overdriv!!!) som du har i deg underveis. Du taper ufattelig mengder med salt under en 3 timers spinningøkt gjennom svette (hvis du er av typen som gutser maks). Passer du ikke på dette så vil beina bli sure, stive og restitusjonstiden blir lengre og reisen din blir vond underveis.

ut over det, så lykke til! Dette klarer du.

Svar med sitat