|
Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?
Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.
Hehe, jeg har bare gasskomfyr, så ikke noe voldsomt MEN; har hørt at oljer kan bli omgjort til transfett, men da har jeg sikkert misforstått. Men er det noen produkter som har transfett i seg allerede når man kjøper det?
rykepunkt?
Takk for svaret forresten 
Det er vel fortsatt noen margariner og ferdigkaker som har det. "Fordelen" ved transfett (i hvert fall før man fant ut hvor skadelig det er) er at det er utrolig holdbart. Jeg husker fortsatt rullekakene man fikk kjøpt ferdig på butikkene på åttitallet, som typ hadde utløpsdato sånn ca i disse tider.
Transfett finnes også naturlig i små mengder i storfekjøtt og meieriprodukter, men dette er ikke det farlige transfettet som det som oppstår i industriell framstilling, og har ingen dokumentert dårlig effekt. (Det er visst noe som skjer under drøvtygging, om jeg ikke husker feil). Så ikke heng deg opp i det, tenkte bare jeg skulle nevne det.
Rykepunktet er der oljen blir så varm at fettforbindelsene ryker, og da ryker det bokstavelig talt også, eller oser av oljen. Det sier seg f.eks selv at extra virgin olivenolje som har et rykepunkt på rundt 190 og alt mister mye av de gode stoffene ved 70 grader, ikke overlever lenge i en stekepanne.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|