|
Sv: Rått bacon trygt å ete? (del 3)
Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.
Er ikke alltid like enkelt å bruke huet...
Word!
Jeg vet ærlig talt ikke! Men jeg prøver å finne ut! 
Jeg har spist en mengde med røkt, spekt og tørket mat opp igjennom. Faren min røker fisk selv, og speker og tørker elg- og reinkjøtt bl.a., så det har faktisk vært fast innslag, f.eks. til grøt og som snacks, og noe jeg har spist ofte i min ellers Toro-befengte oppvekst.
Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om trikiner, før nå, og har det ikke vært et tilfelle av det siden åttitallet, så tror jeg at jeg ville følt meg ganske trygg (men jeg er muligens matnaivist, særlig i tro på at f.eks "bacon" tilført røkearoma holder seg like lenge i kjøleskapet som bacon som faktisk er røkt. Jeg burde per nå ha en mage av stål).
Dette med f.eks. speking var jo i hin tid en konserveringsmetode, og gjort sånn at kjøttet ikke skulle bli dårlig på en tid man ikke hadde mulighet til å fryse det.
Men angående trikiner, av hva jeg leser så er det visst vanligst når kjøttet ikke er godt nok tilberedt, og faktisk så er den vanligste måten griser blir smittet på å spise rotter som bærer smitten ..! Med den type dyrehold vi har i dag, så høres det ganske lite risikabelt ut.
Spekemat tilberedes i en periode på 10-12 dager eller mer, og mesteparten av denne tiden er det i salt under lokk. Mulig jeg er naiv, for jeg har heller ikke funnet noen info om hvor lenge trikiner kan leve i dødt vev, men det høres jo ganske sikkert ut!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|