Vis enkelt innlegg
Gammel 01-11-11, 04:15   #15
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: På fest med skinnvest

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

en standard flaske rødvin med ca 12% alkohol inneholder da følgelig 63 kcal ut fra mine beregninger

Humm... nå måtte jeg sjekke om jeg virkelig var så bedugget at jeg hadde rotet til regnestykket. Nå har alkohol en annen massetetthet enn vann, så jeg har tatt det for gitt at 10% alkohol er av massen og ikke volumet, men det heter vel volumprosent? Da kan jeg gange med 0,79... så litt bedre ble det, men likevel:

En 10% flaske inneholder 750 ml drikke hvorav 75 ml (10% av 750 ml) er ren alkohol. 75 ml ren alkohol veier 75 ml * 0,79 g/ml = 59,25 g.

59,25 g * 7 kcal/g = 414,75 kcal, altså litt bedre siden massetettheten til alkohol er noe lavere enn vann. Ellers var utregningen riktig.

Tommelfingerregel for meg blir da at en flaske 12% tørr vin er 500 kcal. Ikke krise, men jeg spiser gjerne mer enn mindre mat ellers når jeg er på fylla i tillegg :P Så det går heller opp enn ned, akkurat den dagen. Men det er ingen krise egentlig, så lenge det bare er iblant.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat