Vis enkelt innlegg
Gammel 31-10-11, 13:26   #42
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.

Ja, absolutt!
"Jeg følger kun det jeg liker å kalle Hellstrøm-dietten. Det handler om å få i seg rene råvarer. Masse grønnsaker, rent kjøtt og ren fisk. Jeg elsker grønne bønner, artisjokker og spinat. Men jeg spiser sånn skikkelig spinat, som Skipper'n ville vært misunnelig på meg for. Rå spinat som jeg plukker fri for stilker og koker i vann i et minutt, deretter ett minutt med olivenolje og litt smør, salt, litt sukker, litt revet muskatnøtt og hvitløk. Jeg elsker olivenolje over alt!"

Dette er det mange lavkarbere som kan skrive under på er helt i tråd med deres eget kosthold.

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.

Selvsagt - men en må anerkjenne de to ulike perspektivene her.

- Gode matopplevelser er noe helt annet enn lavkarbo. (Hellstrøm)
- Lavkarbo står ikke veien for gode matopplevelser. (Oss. )

I intervjuet så gjør Hellstrøm ingenting for å torpedere "vårt" syn - snarere tvert imot. Han nevner ikke luftige bakverk og forseggjorte potetretter med et eneste ord....! Og det burde han gjøre om han mente det var slike retter som var viktig å trekke frem for å poengtere at lavkarbo bare er tull. Han kunne - om han ville - valgt å snakke en del om frukt, som 90 % av VGs lesere ville svelget rått - men han gjør det ikke. Han definerer heller "Hellstrøm-dietten" som om den var klekket ut av noen her på lavkarbo.no.

Jeg tror han var seg dette bevisst. Han har en provoserende måte å være på, det var jo det som gjorde ham til TV-kokkenens verstingekjendis i Norge. Men - som så mange andre oppegående mennesker - så liker han dårlig å bli arrestert.

Formen er provoserende - innholdet står til toppkarakter.

Min innvending her er ikke hva Hellstrøm vet og mener og fronter. Jeg er enig i alt du skriver -i utgangspunktet. Jeg ser bare ikke verdien i å gjøre et intervju med Hellstrøm om lavkarbo, for å igjen stigmatisere dette kostholdet dithen at vi da tydeligvis lever på bacon og pølser. Hva er hensikten bak vinklinga? Å gjøre et intervju av Hellstrøm om ren mat og gode råvarer er jo helt på sin plass, for dette er faget hans, og han er jo veldig aktuell om dagen. Men sånn journalisten vinkler det hele så får han det til å virke ganske tydelig som om Hellstrøm setter et klart skille mellom sitt kosthold og lavkarbokosthold, og det er i hvert fall fjernt.
Men det går jo tydeligvis litt sport i det å la folk uten den nødvendige kunnskapen om lavkarbokosthold uttale seg om det. Det vil jo bare holde liv i fordommene om det, hvilket jeg ser framgår ganske tydelig i artikkelen. Både i det Hellstrøm sier at "lavkarbo er helt fjernt", samtidig som han sier han aldri har lest noe lavkarbolitteratur! Det blir litt som å koke spiker på suppe, sett vinklingen og, tydeligvis, formålet bak artikkelen. Hellstrøm er det ingenting galt med.

Litt sånn i det ytre konspiratoriske hjørnet får jeg inntrykk av at det i grunn bare handler om for VG å skremme flest mulig bort fra tanken på lavkarbo, og inn i vektklubbens favn.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat