|
Sv: 15 åring på Ketolysekuren
Opprinnelig lagt inn av Skaldekvad, her.
Jeg er 18 år, og har i dag startet på ketolyse-kuren for andre gang. Er veldig motivert, og sikker på at jeg skal greie å holde meg, og bli slank og fin en vakker dag.
Men nå leste jeg nettopp en artikkel fra Lommelegen, hvor de sier at det er farlig for barn og tenåringer i vekst å gjennomgå en ketolyse kur.
Link: http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking
Noen som kan bekrefte/avkrefte at dette er sant?
Om det er farlig, til hvilken grad og hvorfor er det det?
Men, uansett, lar meg ikke stoppe, alt for mye som er farlig her i verden. Tror uansett det ikke stemmer, for så lenge man sørger for å få i seg all næringen man trenger enten gjennom kosten eller kosttilskudd, så skal man vel greie seg. Eller?
Først må jeg bare si at denne tråden ikke har vært aktiv på fem år. 
Men for å svare på spørsmålet ditt: En artikkel er det ikke, og det er heller ingen kilder her som understøtter det som sies. Jeg er ikke enig, men jeg skjønner motivet for forbeholdene, da man ikke helt har noen vitenskapelige langsiktige hold for å anbefale noen i vekst å spise ketogent. Men hva er ketogent? Det er et kosthold basert på rene ubearbeidede matvarer, hvor man erstatter stordelen av energien fra karbohydrater med naturlig fett, men ellers spiser mye grønnsaker. Dette er ikke farlig for noen. Om man trives med å være i ketose er en annen sak, men urfolk verden over har levd ketogent store deler av året siden tidenes opprinnelse. Ta også i betraktning at noen er i ketose helt opp til et inntak på 50 gram om dagen, at man kan være i ketose om natten/under lengre faste etc, så tror jeg i grunn du skal føle deg ganske trygg. Det er flere tenåringer her inne som har gode erfaringer med ketose! Søk på f.eks Nupsidas innlegg. Hun er vel like gammel som deg.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|