Vis enkelt innlegg
Gammel 30-10-11, 12:14   #25
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

Det jeg mente med at jeg har vært av og på lavkarbo de siste mnd var at jeg har slitt med motivasjon, noe som har resultert i at jeg har spist lavkarbo i en uke og deretter sprukket.. Begynt på'an igjen etter en stund, sprekk etter en uke.. Sånn har det vært ganske lenge, men denne gangen tror jeg virkelig at jeg klarer det.

Nå føler jeg det slik jeg følte når jeg var på lavkarbo uten sprekk i 5mnd. Jeg tenker aldri på mat, spiser når jeg er sulten og har intet sug for søtt.

Det jeg tenkte var at en super streng diett hadde kanskje vært ok for en periode hvis jeg hadde fått mye vektnedgang, det hadde gjort veldig godt på motivasjonen

Hva er det du sprekker på da? Hvordan er sprekkene dine? Noen kaller det å spise for mye blomkål en sprekk fordi det får dem over karbohydratgrensa, andre kaller å tryne i sjokoladeskåla en helg en sprekk...
Det ER forskjell på dette for kroppen altså.

Om det er noen spesielle matvarer som gjør at du sprekker så er det kanskje bryet verdt å se om det kan finnes noen gode lavkarboerstatninger du kan spise med god/bedre samvittighet? Og det kan gjøre det lettere å opprettholde drivet?

Videre terper jeg mye på dette med vitaminer og mineraler... du bruker vel ketolysetilskuddene? Jeg kjenner ikke dem spesielt, men det virker på meg som at de er sammensatt nettopp for å gi de vitaminer/mineraler som trengs for å holde forbrenningen oppe uten å gi mangler - og for å støtte opp under et kosthold som ofte blir ensidig i starten av en omlegging (før man lærer seg å bruke bredden av de råstoff man "lovlig" kan bruke). Mangler bidrar ofte til "cravings" - og det er ikke sikkert vi benytter de mest sunne råstoffene for å tilfredsstille manglene... så finstilt er dessverre ikke mekanismene våre. (Både gresskarkjerner og sjokolade er f. eks store (om ikke like gode) kilder til magnesium...)

Både ketolyse og skaldemann er såpass restriktive dietter at jeg synes man skal ta seg bryet og lese bøkene og følge dem - ellers er det lett å trå feil, gjøre en liten endring som kanskje gir store konsekvenser og ramle av. F.eks det å "overse" at karbohydratene på ketolyse skal komme fra grønnsaker... (Nå vet jeg ikke om det jeg skriver om her gjelder deg, altså - her skriver jeg helt generelt.)