Vis enkelt innlegg
Gammel 28-10-11, 20:16   #7
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret, blir veldig glad for gode råd!

Opprinnelig lagt inn av blond&bli, her.

Jeg er vel redd for å spise for mye.. Men blir ganske mett av laksen på kvelden fordeom det høres lite ut.

Takk for tips, ja var vel det jeg lurte på. Er bare redd for at jeg blir å legge på meg av fettet jeg spiser, siden jeg ikke teller karbene og spiser mye salat, vet det kan være en del karber i den. Er redd for at jeg gjør det feil rett og slett

Det er ikke særlig mye karbohydrater i salat, da må du i såfall spise ganske store mengder Jeg ville byttet ut noe av salaten med grønnsaker, dette fordi du spiser lite og du trenger de gode vitaminene og mineralene som du finner i grønnsakene. Salat er mindre næringsrikt til sammenligning.
Ikke glem og spise proteiner, et egg til frokost og litt til kvelds kan bli for lite. Ha derfor (om du ikke allerede gjør det) feks skinke/ost/røykalaks/reker osv i salaten din til lunsj også - sammen med litt olje/eddikdressing.

Du skal ganske høyt opp i kh inntak før fettinntaket blir et problem, Lutz sier at grensen ligger rundt 72 g kh, dette vil være individuelt, men det er et greit utgangspunkt

Nå vet ikke jeg om du skal ned i vekt - eller har nådd målvekt - eller har vært normalvektig hele tiden, men du kan godt forske litt på hva som vil være et godt karbohydratinntak for deg ved og øke på litt annenhver uke og se hva som skjer med vekta/andre mål.

Pass på at du spiser NOK mat, går du sulten - spis litt større porsjoner. (Husk også at om du spiser ALTFOR lite totalt sett kan du også oppleve at du aldri er sulten).
Med svært lite inntak av kh/grønnsaker, kan det være greit å ta en sjekk vitamin/mineralmessig for å se om du bør ta tilskudd jevnlig. Ikke ta tilskudd ukritisk, sjekk at du faktisk trenger disse.

Tenk gode proteinkilder (kjøtt, fisk, fugl, sjømat), MASSE grønnsaker! (blomkål, brokkoli, asparges, sopp, rosenkål, sellerirot osv) og gode fettkilder (oljedressinger, fløteskvett i sausen, rømme til laksen, steke i smør/olje osv).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat