|
Sv: Jo mindre karbs, jo mer fett forbrennes?
Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.
Noe av karbohydratene i jordskokk er inulin, som fungerer litt annerledes - Lena Beatrice har skrevet forklarende om det her. Enkelte av oss reagerer på inulin på samme måte som på sukkeralkoholer - jeg tåler ikke jordskokk (eller yaconsirup, som inneholder noe av det samme) - det sier magen veldig tydelig i fra om. 
Det er fruktooligosakkaridene som de snille bakteriene i tarmen din gleder seg over gjennom å yngle og produsere gass i samme slengen det ... 
Du har antakelig lite av disse bakteriene fra før, og da må man jobbe sakte og jevnt for å få fore opp bestanden. (Om man ønsker det da.)
Jeg har det siste halvåret jobbet meg opp fra 1/4 liten ts fos 2ggr daglig til 3ts fordelt utover mange kopper te. Nå tåler jeg store porsjoner jordskokksuppe uten en eneste fis. 
Prebiotikaen FOS får man kjøpt i 250g-pakker på enkelte Boots-apotek. Eller den finnes naturlig i blant annet jordskokk. 
Og mine bakterier vet godt forskjell på inulin og maltiol, altså.