|
Sv: Rundt 800 kcal pr. dag
Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.
<snip>
Noe av det jeg prøver å få frem - på kronglete vis - er at "sweetspot" vil forandre seg over tid og underveis i prosessen - som også veldig mye annet vil forandre seg.
<snip>
Du skriver at alle kalorier virker ikke likt i kroppen. Hentet fra noen kilder kan du få gode resultat og hentet fra andre kilder kan du få dårlige resultat - selv om prosentuell fordeling er lik mellom protein, fett og karbohydrater. Helt enig i dette.
Men jeg tror at også dette kan forandre seg over tid. Altså at du i en periode kan få gode resultat av å hente næringsstoffer bestemte kilder, men at du siden kan få enda bedre resultat av å hente næringsstoffer fra kilder som tidligere gav deg relativt sett dårlige resultat.
Det jeg ikke tror endrer seg så mye, det er kcal regnskapet. Ligger du på et inntak som er over det du forbruker, så vil du etterhvert gå opp i vekt - og omvendt. Jeg tror heller ikke at karbohydratenes (negative) påvirkning ift blodsukkernivåer er noe særlig å rokke ved.
Dermed så er det de to faktorene jeg holder som konstante i mitt kosthold. Ligge på underskudd i kcal og begrense inntaket av karbs. Så da blir min filosofi:
Sukker og hvetemel - never again!
Juice og frukt - quite rear!
Grønnsaker - every day!
Kjøtt, fugl, fisk og skalldyr - mingle 'em as you like!
Fettkilder - in according to kcal ballance!

Ah. Da skjønner jeg. Ja, kroppen endrer seg over tid og det må også reflekteres i dietten. Og det gjelder ikke bare at når man går ned i vekt så reduseres også basalbehovet... Enig der.
Ellers mener du vel "quite rare" på juice og frukt?
Selv ser jeg på juice som flytende sukker uten de medfølgende volum- og fiberbegrensningene som ligger i det å spise dem i naturlig form. Juice drikker jeg sånn ca ett glass av daglig kun når vi er på Kypros og presser appelsinjuicen selv... Men frukt i rund form har jeg ingen problemer med 1, maks 2 ganger daglig. Det er meg da. Jeg er fullt klar over at det er mange her inne som har et mer problematisk forhold til karbohydratene enn det kroppen min har p.t. Jeg spiser også sjokolade med sukker når jeg spiser den uten å lage den selv. Det er fordi at jeg plages mindre med litt sukker enn med maltiol. Igjen... et eksempel på at man må lære seg selv å kjenne. Av og til gjennom vonde eksperimenter.