|
Sv: Rundt 800 kcal pr. dag
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Linjemannen - jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med innlegget jeg? Jeg er nok noe tungnem i dag.
Sikkert bare jeg som skriver litt kronglete. Det er en svakhet jeg har.

Det jeg forsøker å si er at det er forskjell på hvordan "underskudd" og "store underskudd" virker i kroppen.
Jepp - jeg er helt enig og jeg skriver da også noe om at en må legge seg på et fornuftig underskudd og ikke gå for langt ned, da det sjelden gir gode resultater på sikt.
Kroppen vil rett og slett ikke reagerer likt på de to variantene. Det viktige er å finne sin egen "sweet spot" for vekttap (og det innebærer et underskudd) - men det er rimelig godt underbygd at "store underskudd" virker mot sin hensikt gjennom å senke forbrenningen. .
Noe av det jeg prøver å få frem - på kronglete vis - er at "sweetspot" vil forandre seg over tid og underveis i prosessen - som også veldig mye annet vil forandre seg.
Det er også gjerne sånn at hvor ideelt "underskudd" ligger ikke bare avhenger av basalforbrenning men også at hvilken mat man spiser (næringssammensetningen - alle kalorier virker ikke likt i kroppen... )? Av egen erfaring kunne jeg spise mye mer PB-mat og gå ned enn jeg kunne spise GR-mat for å gå ned. Og jeg lå da på GR på kun 350 kalorier i minus ifht mitt beregnede dagsbehov for vedlikehold... Brukte da ca 3 uker pr kg. Selvsagt er det ikke sikkert det virker sånn for alle.
Dette skriver jeg om - og på det punktet er jeg ikke så veldig kronglede, synes jeg. ..."(så) kan det for eksempel være riktig å endre på kildene en henter protein, fett og karbohydrater i fra."
Du skriver at alle kalorier virker ikke likt i kroppen. Hentet fra noen kilder kan du få gode resultat og hentet fra andre kilder kan du få dårlige resultat - selv om prosentuell fordeling er lik mellom protein, fett og karbohydrater. Helt enig i dette.
Men jeg tror at også dette kan forandre seg over tid. Altså at du i en periode kan få gode resultat av å hente næringsstoffer fra bestemte kilder, men at du siden kan få enda bedre resultat av å hente næringsstoffer fra kilder som tidligere kanskje gav deg relativt sett dårlige resultat.
Det jeg ikke tror endrer seg så mye, det er kcal regnskapet. Ligger du på et inntak som er over det du forbruker, så vil du etterhvert gå opp i vekt - og omvendt. Jeg tror heller ikke at karbohydratenes (negative) påvirkning ift blodsukkernivåer er noe særlig å rokke ved.
Dermed så er det de to faktorene jeg holder som konstante i mitt kosthold. Ligge på underskudd i kcal og begrense inntaket av karbs. Så da blir min filosofi:
Sukker og hvetemel - never again!
Juice og frukt - quite rear!
Grønnsaker - every day!
Kjøtt, fugl, fisk og skalldyr - mingle 'em as you like!
Fettkilder - in according to kcal ballance!

|