|
Sv: Starter 1. juni - Blir du med?
Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.
Og jeg og vet at jeg bør hoppe ned i ketose igjen (hvis jeg noengang har vært der da...). Trenger bare å høre andre si det for å få et spark bak...
Og ja...jeg har strevd en stund. Har jo ingenting/svært lite å dele med dere andre i tråden siden jeg "ikke får det til". Og ja...vektnedgang er motivasjonen min (som andres). Og når det ikke fungerer...
Og ja, kanskje er jeg veldig sensitiv for kh....men hvor lavt skal jeg da gå? Under 5 er vanskelig å få til; da snakker vi kun rent kjøtt/fisk og oljer. Smør, egg, grønnsaker blir det et absolutt minimum av. Den varianten har jeg prøvd, dog bare to uker men det var tøft nok det. Jeg trenger nemlig grønnsaker for at magen ikke skal stoppe helt opp; merkelig nok hjelper det ikke med oljer og masse vann på det området
Jeg avstår gjerne fra å veie meg ofte, og sånn sett er ukentlig ikke bra heller... Kast vekta ut er lurt tenker jeg.
Synes jeg ser dem for meg jeg: Jeg tror jeg da trenger å vite hvor mye fett jeg skal (kan/bør) spise, og ikke bare maks grense på proteiner (1 g pr kg ønsket kroppsvekt) og kh.
Sparket bar får du herved Nettopp det at du sliter er jo noe som du absolutt bør dele - og jeg er kjempeglad for at du valgte å gjøre det Jeg forstår veldig godt at det er frustrerende at vekta ikke vil bevege seg nedover. Men tenk heller at det uansett er bedre at den står stille enn beveger seg oppover og at du samtidig får de helsegevinstene kostholdet gir.
Kanskje skal du ikke tenke så mye på tall: Spis variert med over jorden grønnsaker i mengder du føler er passe for at kroppen skal fungere bra. Spis kjøtt, fisk og egg i mengder som du føler er passelig uten å veie og måle for mye, spis bittelit fløte/rømme i sauser for å få god smak, men la det ikke bli mye av det, og så tar du passe mengder med fett så du holder deg mett. Du vil sikkert få en del "avrusningssymptomer" når du går inn i ketose, men de må du bare presse deg igjennom. Det vil stabilisere seg, og da er det etterpå viktig å komme inn i en rutine som du føler deg vel med. Kort sagt bruke grønnsaker og proteiner som "byggesteiner" til kroppen, bruke fløte/rømme som smak og bruke fett til energi og næring. Tenk hele veien: spise når du er sulten og til passe mett. Det er altså det beste rådet jeg kan gi.
Kast vekta du hvis det hjelper deg til å stresse mindre med den. Eventuelt kan du begrense veiing til den 1. eller 15. hver måned. Da stresser du nok mindre med det. Tenk helse og stabilisering og å unngå vektoppgang først og fremst.
Hihihi - tenk på det når kh-abstinensene kommer: at fettcellene suger til seg fettet og at kroppen jobber på høygir for å omdanne kh til fett når insulinnivået er høyt - kanskje det gjør det lettere å komme seg igjennom de første vanskelige dagene
Kjempe - trøste - klem til deg søte vennen min
|