Vis enkelt innlegg
Gammel 26-10-11, 14:22   #10972
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Hvor ofte sjekker dere vitaminnivået deres?

Jeg går til privatpraktiserende. I fjor ble det annenhver måned sånn ca, men nå driver jeg og har som mål å komme ned på 3-4 ggr årlig etter som at formen stabilliserer seg. Han bruker en bredspektret test før konsultasjon, for å se hvordan ting beveger seg. Min lege er mer opptatt av at jeg skal være i nærheten av optimalnivåene for min alder, kjønn, selvopplevelse og sykdomshistorie enn innenfor ytterpunktene av et utvalg basert på 95% av blodbankverdiene...

Det er ikke alle vitaminer/mineraler som det er så lett å teste for. Kroppen har en god evne til å holde blodet (serumverdiene) bra stabile og en del mineraler forsvinner raskt ut til andre steder. Sink må f.eks testes i døgnurin (eller man kan teste selv med zinc tally som skal være bra pålitelig) Men d-vitamin, b12, folat (?), selen og jern får jeg iallfall med. Mulig det er fler, men det husker jeg ikke uten å ha resultatene foran meg.