|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
Hvor ofte sjekker dere vitaminnivået deres?
Jeg går til privatpraktiserende. I fjor ble det annenhver måned sånn ca, men nå driver jeg og har som mål å komme ned på 3-4 ggr årlig etter som at formen stabilliserer seg. Han bruker en bredspektret test før konsultasjon, for å se hvordan ting beveger seg. Min lege er mer opptatt av at jeg skal være i nærheten av optimalnivåene for min alder, kjønn, selvopplevelse og sykdomshistorie enn innenfor ytterpunktene av et utvalg basert på 95% av blodbankverdiene...
Det er ikke alle vitaminer/mineraler som det er så lett å teste for. Kroppen har en god evne til å holde blodet (serumverdiene) bra stabile og en del mineraler forsvinner raskt ut til andre steder. Sink må f.eks testes i døgnurin (eller man kan teste selv med zinc tally som skal være bra pålitelig) Men d-vitamin, b12, folat (?), selen og jern får jeg iallfall med. Mulig det er fler, men det husker jeg ikke uten å ha resultatene foran meg.