Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.
Har du prøvd å øke kalorimengden? Hvis du trener f.eks. 8 timer i uka, kan det kanskje hende at du trenger mer mat?
Hvor høy er du - og hva er BMI/vekt? Litt lettere å gi råd, når man vet litt mer.
Hva med å forsøke ketolyse igjen, i en kort periode? Si 14 dager, deretter øker du karbohydratmengden med 5 kh pr 14 dag til du finner et nivå som passer deg. Kan hende 50 kh er for mye?
Jeg ser ikke noe poeng i å øke kalorimengden daglig til over 2000 daglig? Dette vil jo føre til at «regnskapet ikke går opp» og jeg vil sitte igjen med energi som blir lagret i kroppen. Hvordan skal det hjelpe meg å gå ned i vekt? (Ikke sarkastisk ment)
Jeg er 172 cm høy. BMI er ikke noe jeg har regnet ut, fordi det, i mine øyne, ikke er noe nøyaktig redskap. Jeg har ganske greit med muskelmasse under all geléen. Uansett, er vekten på ca 100 kilo per dags dato.
Jeg kan alltids gå «en ny runde» på kytolyse. Problemet mitt er at så fort jeg detter ut av ketose, begynner jeg å legge på meg igjen. Altså må jeg velge å leve i ketose resten av livet for å forsikre meg om å ikke gå opp i vekt igjen. (slik det ser ut nå)
Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.
Vet du, dette minner veldig om meg selv og mange andre her inne. Jeg tror du er insulinresistent.
Har ikke Insulinresistens de samme påvirkningene på blodsukkeret som Diabetes? Eller tar jeg feil her?
Jeg har nemlig et normalt stabilt blodsukker.
Opprinnelig lagt inn av Aline, her.
Ang næringsstoffer. Finn en god multivitamin
Jeg har falt av lavkarbovognen mange mange ganger. Nå føler jeg for første gang at jeg kan klare dette videre. Mest fordi samboeren min også lever som meg. Det hjelper å ikke være alene!
Ikke for å være vanskelig men jeg er imot å bruke alt av pilleformet næring, med mindre det er livsviktig. Jeg tror at om kroppen ikke får de næringsstoffene den trenger gjennom kostholdet, så har man ikke riktig kosthold for sin kropp.
Nå har jeg egentlig ikke falt av lavkarbovognen. Jeg har gått fra en ekstrem lavkarbodiett til kosthold med generell lavkarbo. (Med unntak av sommerens pause da) Men ja, du har rett i at det enklere om man ikke er aleine, men det blir nok vanskelig for meg å tvinge en nær person over på et kosthold de ikke støtter 
Opprinnelig lagt inn av Parrot, her.
Jeg føler veldig med deg! Er enig i at du må oppsøke hjelp fra ernæringsspesialist. Ta alt av tester og prøver. En bekjent av meg har vært overvektig i hele sitt liv og ble i en alder av 54 oppmerksom på at hun ikke tålte salter. Hun kuttet ut saltene (i hovedsak Pepsi Max) og kiloene rant av. Kanskje er du insulinresistent, kanskje er det noe annet - ikke gi opp før du har funnet en diett som er riktig for deg!
Finnes det noen oversikt over hva slags prøver man burde ta?
Jeg tok en haug med blodprøver hos legen sist og vet jeg har sjekket for allergi, lavt stoffskifte, kolesterol, blodsukker og ulike vitaminer og mineraler.
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Høres jo ut som du har prøvd alt allerede, men som enkelte sier så kan insulinresistens gi symptomer du påpeker her, men insulinresistens kommer ofte også som resultat av andre sykdommer uten at jeg skal gå inn på de her. Ting må ofte sees i sammenheng over tid.En annen her inne hadde PCOS som ofte resulterer i insulinresistens og som igjen kan gi symptomer som du ref til som eksvis trening har "0" effekt.
Det er jo litt som å banne i kjerka, men noen mennesker kan være mer eller mindre disponert for overvekt gjennom genetikk (i mangel av andre forklaringer, er genetikk brukt her). Mye forskning rundt akkurat det temaet også og like mange ulike resultater. Noen mener man er disponert, andre ikke avhengig av referanseverdiene man har forsket etter.
Kanskje en operasjon kan hjelpe? Drastisk, men må kanskje til for de som rett og slett har prøvd alt, men fremdeles blir karakterisert som "sykelig overvektig" til tross for friskhet ellers rent kroppslig.
I ditt tilfelle er det nok greit å gjøre tiltak i samråd med egen lege, evt kjøpe denne tjenesten hos privat sykehus. Man skal være forsiktig med å leke doktor også, særlig når man har prøvd alt og ikke oppnår ønsket resultat.
Må nå si at å gå ned 16kg virker være bra da og om du trenger gå ned 15 til er jo også høyst subjektivt da :-) Kroppen bruker jo si fra om 16 er nok og ytterligere 15-16 til så blir man rett og slett anorektisk? Ikke ta det ille opp, men BMI er et dårlig mål på vekt og jeg er svært kritisk til å bruke BMI som mål. Men i mangel av noe annet uten å kunne vurdere alle subjektivt så er det et greit generisk utgangspunkt, men så langt i fra sannheten om hva som er riktig som det går an å komme.
Jeg skal definitivt ta en test for PCOS. Etter et kjapt søk fant jeg at hele 20% lever med dette uten symptomer (I og med at det eneste symptomet mitt er overvekt) Hvordan sjekker man dette egentlig?
Med mindre jeg er adoptert uten å vite det, er sannsynligheten liten for at dette har noe med gener å gjøre. Jeg er den eneste i slekta mi som sliter med overvekt. Det er flere litt overvektige personer i familien, men de har ikke akkurat noe sunt forhold til kosthold eller fysisk aktivitet.
Operasjon vil fra min side være uakseptabelt med mindre det blir en helsemessig nødvendighet i fremtiden.
Jeg er litt overrasket over at du sammenligner mitt originale mål med å gå ned ca 30 kilo med anoreksi. Hvor har jeg gitt uttrykk for at jeg anorektisk tankesett? Jeg benytter ikke BMI som en standard for målet mitt. (Hadde jeg gjort det, hadde jeg fortsatt ligget på grensen til overvekt etter nådd mål ifølge BMI skalaen) Etter å ha gått ned 16 kilo veide jeg 88 kilo og måtte fremdeles kjøpe mine bukser i «store størrelser»-butikker. For meg vil det holde i massevis å være en str. 42 om jeg skal sette et tall på det. Jeg tror ikke det kvalifiseres som anoreksi.
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Til TS: Du sier du går opp i vekt når du øker på med karbohydratene. Har du gått gjennom hva du spiser på feks diett.no over noen dager for å se om du har bra fordeling av næringsstoffer? Siden du har forsøkt det meste, og ketose ikke er et alternativ over lengre tid - må jeg spørre om hvor mye kalorier du ligger på? Ta med at om du spiser en del mer proteiner enn nødvendig, KAN du gå opp fordi protein påvirker blodsukkeret og med det insulinutskillelse, og spiser du da noe mer enn kroppen forbruker, vil dette kunne bli lagret på kroppen.
Jeg holder vekta om jeg spiser "generell lavkarbo" men går ikke ned et gram. Jeg har holdt på i to år, og den eneste måten jeg går ned på er å redusere mengden mat jeg spiser. Da løsner det som bare fy, og siden jeg spiser lavkarbo (ca 20g kh pr dag), blir jeg heller ikke sulten. Jeg har nok ikke den naturlige "spis når du er sulten stopp når du er mett" genet inne, jeg liker mat, og smaker det godt spiser jeg litt til.
Det krever litt selvkontroll, fordi jeg er "vant" med og spise større porsjoner, og fordi mat - spesielt når jeg har vært sykmeldt i snart et halvt år - har vært det som har brutt opp dagen min. Jeg har ikke overspist eller noe, men det har rett og slett blitt for mye fett til at kroppen har vært nødt til å ta av kroppsfettet.
Jeg håper du kanskje kan se om noe av det jeg skriver kan være relevant for deg og sjekk opp - hold oss oppdatert, det er tøft og være i en situasjon hvor man har "gjort alt riktig" over tid uten og oppnå det man ønsker seg.... 
Jeg ligger generelt på et «lavt» daglig kaloriinntak med lavkarbo. Det er fordi jeg ikke får disse sult-eksplosjonene og holder lenger for hvert måltid. Jeg har regnet ut mellom 1600-1700 kcal. De gangene jeg har gjort bevisste endringer på dette inntaket, har jeg økt antall kcal for å se om det hadde noen effekt.
Jeg skal ikke ha forhøyet inntak av proteiner. Da jeg gikk fra høy- til lavkarbo byttet jeg ut karbohydratene med fett og grønnsaker, men kanskje min kropp tåler mindre protein en mange andre. Jeg skal forsøke å kutte ned på proteinmengden og se om det hjelper. Får bare håpe det ikke tærer på musklene mine 
Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.
Har du prøvd å eliminere ut enkelte ting som
kanskje gjør at det stopper opp? For eksempel.Noe som kroppen reagerer på
slik at den ikke mister vekt?
Det må være noe som er feil her som man kanskje ikke tenker over. Kan du
legge ut en dags meny?
Jeg har periodevis forsøkt å eliminere følgende:
Søtstoff (alt av søtstoff)
Light-varer (hovedsakelig brus)
Nøtter
Melkeprodukter
Bær
Løk
Tomat
Har du noen andre forslag tar jeg de gjerne imot 
NB! Har jeg hørt frekk ut i noen av svarene mine, har ikke dette vert intensjonen. Takk til alle som har kommet med forslag