Vis enkelt innlegg
Gammel 25-10-11, 14:32   #27
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Er alle her bare positive til lavkarbokurer?

Mja.

Jeg er ikke bare positiv. Jeg mener at aboslutt alle, uten unntak,har godt av å kutte ned på sukker og stivelse, samt korn. Det er ikke dermed sagt at man skal leve på tilnærma null karbo heller.

Jeg tror også sterkt på individuelle forskjeller når det gjelder kostholdsdebatten. Det begge sider glemmer er at det er vesentlig forskjell på en kropp som er 50 kg for tung og som er diabetiker, og en kropp som er 50 kg for tung og ellers frisk.Det er forskjell på å være aktiv og inaktiv. Det er forskjell på helsa og toleransegrensa hos hver enkelt individ.

Jeg syns selvsagt at hver enkelt må finne det kostholdet som passer for seg, men jeg blir samtidig litt oppgitt over at de fleste tror lavkarbo=ketolyse, bacon og rennende smør intravenøst. Jeg blir også veldig oppgitt over ellers tynne jenter som tror at 20 gram karbo er veien til å bli kvitt 5-10 kg. Jeg er enig med Fedon der, ekstremlavkarbo har ingenting for seg så lenge du ikke er overvektig, dvs over 15 kg overvekt, men jeg vil føye til en klausul "så lenge at du ikke har ekstrem diabetes, insulinresistans, pcos, etc som krever litt strengere karbokontroll".

Jeg har heller ingenting godt å si om fanatisme, som jeg ser ofte oppstår på disse ekstremlavkarbodiettene. Har venninner som konsekvent nekter å røre noe med mer enn 5 karbs pr hundre gram. Hør her, nøkkelen til suksess er å kunne spise det man vil av og til. Hvis jeg aldri mer kan spise f.eks fiskeboller i hvitsaus med masse karri, som jeg syns er ekstremgodt enda jeg vet hva det er, så kan det egentlig bare være det samme. Jeg ser også tendensene her inne "hylskrik jeg spiste en halv dråpe sjokoladekakerøre, har jeg ødelagt alt" og totalt nede ikjelleren. Enhver diett som du føler du må skeie ut fra for så å få dårlig samvittighet for er ikke dietten for deg.

Til sist har jeg heller ikke noe til overs for erstatnings"maten". Det er greit omdu finner en brukbar erstatning for mat, men fordi om sjokoladen bare har 2 gram karbo så er det ikke mat. Det er ikke sunt bare fordi det ikke har tellebare karbohydrater til karbohydratregnskapet altså. Jeg drikker f.eks også vanlig pepsi istede for pepsimax ettersom jeg anser aspartamen som mer skadelig enn hva godt er. Vi er vel alle enige i at ren mat er best,åkke som

Sist redigert av Cherry : 25-10-11 kl 15:39. Årsak: la til siste setning
Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat