|
Sv: Superas oppussingsprosjekt
Oi, her var det lenge siden jeg har oppdatert. Det har stått litt stille i sommer og høst... Men NÅ er vi i gang igjen. I sommer har gulvene blitt slipt og lakket. Det kostet mye, men det hadde kostet enda mer å legge nytt gulv. Stakkars gulvsliperne sa at det var ett av de verste gulvene de hadde slipt... De ringte meg etter 30 min og sa at de ikke kunne slipe gulvet mitt fordi det måtte høvles og de hadde ikke høvelmaskin. Men de fikk slipt det mot at jeg betalte litt ekstra på grunn av at de fikk ekstrakostnader med gulvet. De forventet og bruke 2-3 slipepapir på huset mitt, men de brukte 20! Lakken var forferdelig tykk og seig... Jeg kunne rive den av i flak... Men nå er det lakket og klart. Jeg synes det er fint med tregulv, selv om furu ikke er det materialet jeg hadde valgt. Litt for mye lutet furu hos foreldrene mine (har en far som er forferdelig glad i lutet furu), så jeg har gått litt lei av furu. Men her er i alle fall ett bilde av nylakket gulv:

Kjøkkenet har blitt levert og vi holder på å sette det opp. Det er en del rot der, men her er et bilde av det:

Beskyttelsesplasten er fortsatt på dørene. Det er matte dører, ikke blanke som det ser ut til å være på bildet. Og så er det alle de lappene da, de skal jo selvfølgelig også bort. Og merk dere den sprekken mellom høyskapet til venstre og under- og overskapene til høyre for høyskapet. Der skal snekkeren lage til en liten ekstra hylle til meg av dekksider. Det var nok dekkplater til det. 
Og jeg har bestilt dette side-by-side-kjøleskapet som skal i hullet til høyre for det smale vinduet:

Mine kriterier var isbitmaskin, stål (dette var stållaminat og det er helt greit for meg så lenge det er grått) og at det var stillegående. Side-by-side-kjøleskap ligger vanligvis på 40-45 dB, men dette var bare på 39 dB. For de som ikke er så inne i logaritmisk skala, så er 3 dB opp en fordobling. Så et kjøleskap som har et lydnivå på 45 dB bråker fire ganger så høyt som det jeg kjøpte på 39 dB. Og dette var faktisk ett av de billigste side-by-side-kjøleskapene jeg fant og det var i tillegg i Flekkefjord og de tilbød seg å kjøre det hjem til meg uten ekstra kostnad. Så tirsdag morgen kommer kjøleskapet. Så krysser jeg fingrene at kjøleskapet er OK. Alle hvitevarene er i stål, og rammen rundt glasskapet er i stål.
Benkeplate har jeg ikke kjøpt enda, men jeg må ta meg en tur og se etter det denne uka.