Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-11, 14:10   #22
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo - lite fett, lite karber og mye proteiner

Opprinnelig lagt inn av knut1969, her.

Takk for mange svar :-)

Det er ikke så godt å vite hva en skal tro. Jeg har god følelse for at legen vet hva han snakker om, men dette virket likevel merkelig.

Er det noe dokumentasjon på at lite fett og lite karbo er skadelig?

Og virker for mye fett mot sin hensikt? Jeg ser jo egentlig noe logikk i det også. Hvis en spiser 300g fett, og forbrenner 100g, hvor blir det av resten? Er det et forhold her jeg ikke har tatt hensyn til, altså forholdet mellom fett/proteiner?

Urbefolkninger har utviklet "kaninsult" i perioder der de ikke fikk fanget større byttedyr. Da bestod kostholdet deres hovedsakelig av protein, siden smådyr ikke har så mye fett på kroppen. Kaniner er eksempler på dette, og har også gitt navn til tilstanden

En proteinrik diett er også en diett som gir mye syreoverskudd i kroppen, som er negativt for mineralbalansen, og blant annet kan føre til beinskjørhet.