|
Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?
Opprinnelig lagt inn av bente1, her.
Det er vel ganske mange studier som viser at man faktisk går mer ned på lavkarbo uten kalori-begrensning enn man gjør på fettfattig kosthold med kaloribegrensning (ala GR). Ref. oppsummeringstabell s. 81 i Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt (anbefaler forresten den boken på det varmeste, veldig informativ, lettlest og underholdende)
Andreas Enfeldt er en flink mann, men han bruker studier på en litt selektiv måte Han er ikke alene om det akkurat, men jeg baserer ikke min "viten" på studier han viser til. Blir litt som at jeg skal konkludere med at lavkalori er raskest, for jeg gikk ned 25 kilo på åtte måneder der, mens lavkarbo har jeg holdt på med i to år i Desember og enda har jeg bare gått ned 16 kg.
Ser heller på hva jeg har sett på dette forumet igjennom fire år. Og det jeg har sett er at folk flest går ned i et heeelt normalt tempo, at det ofte stopper opp, akkurat som ved lavkalorislanking, og at like mange feiler på dette kostholdet som på et lavkalorikosthold. Og ser også at folk kommer inn med enorme forhåpninger og forventninger og at 90% får disse illusjonene om et easypeasy vekttap satt på prøve.