|
Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?
Det er vel ganske mange studier som viser at man faktisk går mer ned på lavkarbo uten kalori-begrensning enn man gjør på fettfattig kosthold med kaloribegrensning (ala GR). Ref. oppsummeringstabell s. 81 i Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt (anbefaler forresten den boken på det varmeste, veldig informativ, lettlest og underholdende)
Når det er sagt, så er jeg 100% enig i at det viktigste ikke er å gå raskest mulig ned i vekt, men å finne et kosthold du trives med, som gir deg bedre helse og som samtidig sakte men sikkert får vekten nedover Vekten har kommet på over lang tid, så man må regne med å bruke litt tid på å få den av også.
Anbefaler deg å ikke tenke kalorier overhodet nå i starten, men å lære deg til å kjenne på kroppen og følge signalene den gir. Det å lære seg å skille mellom hva som er virkelig sult, hva som bare er "jeg har lyst på noe", og hva som er "jeg føler meg ikke så bra i dag og da pleier jeg å spise som trøst" osv tror jeg er en viktig del av prosessen for å få dette til å fungere på lang sikt Skulle du stoppe helt opp over lang tid (mange uker), går det an å begynne å se på om en skal redusere litt på posjonene. For de aller fleste vil dette regulere seg av seg selv om en spiser når en er sulten og til en er passe mett.
Ønsker deg masse lykke til. De fleste av oss var utålmodige da vi startet, men etter en stund kommer du inn i en rutine, trives med maten, føler deg god og mett mye lengere enn tidligere og kjenner at kroppen din har det bedre på alle måter. Da får man mer ro på det og det er lettere å finne den tålmodigheten også
Sist redigert av bente1 : 23-10-11 kl 11:07.
|