Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-11, 10:23   #28
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Ja, det tenkte jeg også... Går jo ikke å ligge på 700...
Da jeg gikk på Grete Roede kur, gikk jeg ned 1 kg i uka. Jeg tenker at da er jo dette det samme som Roede kuren da... Man må jo uansett passe på kcal pr dag... Er det da verdt det å kutte ut all karboen? Det er jo så mye enklere om man kan spise det... Og en annen tanke jeg har... Trodde man skulle gå ned mye mer når man var i ketose. Er ikke det hele tanken bak å være i ketose fremfor bare å spise lavkarbo?

Du trenger ikke passe på noe kalorier i starten, men etterhvert kan det hende du opplever at du må se på kaloriene. Du trenger kun forholde deg til at du skal spise når du er sulten, passe på å spise nok fett, proteiner og VIKTIG: nok grønnsaker, også skal du ikke spise mer når du er mett.

Og nei, det er ikke noe sånn at man SKAL gå ned mer når man er i ketose. Magien med ketose er at mange mister søtsug, føler seg mett siden de slipper blodsukkerstigninger som fører til sult osv. Da spiser de ikke mer enn de skal og holder seg helt fint unna matvarer som kan være store fallgruver utenom ketose.

Det er ikke likt for alle. Noen raser ned i ketose, noen gjør det ikke. Noen, som f.eks er insulinresistente MÅ lavt ned på karbohydratene for å gå ned i vekt, men de opplever da ikke å gå ned i vekt på et kosthold ala Grete Roede. Ketose er ikke noe mirakelkur og man må fortsatt ta bevisste valg for å gå ned i vekt og som sagt så kan man oppleve stillstand osv i ketose også.

Om det er verdt det for deg eller ei må være opp til deg å bestemme Hvis du går helt fint ned på Grete Roede og trives best med det, så for all del. Det funker da det også, for de det funker for Men det funker ikke for alle og da kan ketose virke som rene mirakelkuren i forhold.

Man skal ikke rase ned en hel masse kilo hver uke. Det er hverken sunt for kropp eller psyken som skal henge med i svingene.