|
Sv: Manglende vektnedgang
Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.
Jeg er også en av de som trente og spiste på meg fett, mye fett. Jeg trente intervall etter et treningsopplegg som heter Shaping, tror i alle fall det var intervall? Jeg bare gjorde øvelsene etter videoene jeg, armer, bein, mage, rumpe og lår i repetisjoner. Tre - fire ganger i uka. Og spiste ikke mye, men hvert salatbrlad jeg fikk i meg ble omdannet til rent fett. I løpet av noen måneder hadde jeg lagt på meg over 10 kg, og alt rundt midjen. Til slutt orket jeg ikke mer, jeg ble sykemeldt, besvimte, hadde hukommelsestap og var svært syk. Kom til en haug av utredninger, men det var legen på Lindbergklinikken her i Bergen som endelig skjønte sammenhengen. PCOS og sterkt insulinresistens. Etter 5 år er jeg tilnærmet normalvektig og har gått ned 20 kg, men sliter med en bilring rundt magen. Jeg har helt normale verdier og har spist meg frisk. Ikke trent meg frisk og slankere, men spist meg frisk. Jeg trener faktisk yoga, så ja, man kan kanskje si at jeg er en som har gått ned 20 kg med yoga? Hot yoga er meget effektivt og nydelig trening. Ellers så går jeg mye på tur, i langsomt tempo, helst på fjellet hvor pulsen går naturlig opp når man går oppover, og man trener utholdenhet ved lengden på turen.
Problemet med å være så bastant og si at dette funket på meg så dermed funker dette på alle dere andre, er at vi er jo så forskjellige og har så ulikt utgangspunkt. Noen har f eks 80 kg overvekt, og det å drive hard intervalltrening er jo ikke det enkleste da. Andre er syke, som jeg var, og hadde noen fortalt meg at hard trening var tingen for meg, hadde jeg mest sannsynlig begynt å gråte, for jeg var så ufattelig sliten og fortvilet over min situasjon. Jeg har jo trent alt mulig rart i alle år, og likevel gikk jeg bare opp i vekt bortsett fra mine heftigste treningsperioder da jeg var yngre og levde på noe gulrøtter, fiber og spinning fra tidlig til sent.
Dette blir langt, men jeg synes at vi til stadighet får ganske nye brukere her inne som så skråsikkert forteller oss andre om hva som funker eller ei. Ofte er det helt gale råd mtp lavkarbofilosofien, og til stadighet må vi inn og forklare og rette opp. Å anbefale f eks å drikke 12 l vann er jo helt hårreisende! Det er like hårreisende som disse som anbefaler å holde deg under 800 kalorier og samtidig under 20 gram karbohydrater. Er det ikke noe man kan gjøre for å sikre kvaliteten på lavkarbo.no? Hadde det ikke vært for Nerthus og andre med en tålmodighet ut av dimensjoner, så hadde jo formuet florert av feilaktige og nærmest skadelige råd!
Nå viste det seg jo at du var syk også, og lavkarbodietter er jo i prinsipp noe som vil være anbefalt for mennesker som har sykdommer som gjør de indisponert for store omveltninger. Det er vel antakelig det eneste punktet ekspertene som stiller opp i media er enige om. PCOS er jo Polisystisk Ovariesyndrom er jo en hormonell sykdom som kjennetegnes av nettopp ekstrem vektøkning fordi hormonbalansen i kroppen er fucket opp. Dette kombinert med insulinresistens vil gjøre at du vil gå opp i vekt uansett hva du gjør. Å konkludere med at trening ikke fungerte er derfor fullstendig feil, det er sykdommen som gjorde at du gikk opp i vekt. Et annet uheldig sympton på PCOS er faren for infertilitet.
Du må derfor i ditt innlegg ikke koble fysisk aktivitet til mangelen på vektreduksjon, dette er en misforstått holdning.
Men:
Shaping er ikke intervalltrening som skjer i terskelpulsområdet. Å trene etter video på stua er ikke intervall dessverre. Stuetrening kan fungere for enkelte, men stort sett er dette tull og tøys for de aller fleste etter et par måneder med slik trening.....Har selv rigget til racersykkelen på sykkelrullen på stua for å kjøre enkelte langturer og bakeintervaller, men dette er en nødløsning ift det å sykle utendørs.
her er forøvrig en link til shaping ;-) Ser mer ut som tullball spør du meg, men hva betaler man ikke for å se bra ut? http://www.shapingis.no/
Uansett, de gir også en garanti for at du får resultater, så hvis du kun gikk opp så kan du jo kreve erstatning for at dette faktisk ikke fungerer.....
Flott at yoga fungerte for deg sammen med lange gåturer i fjellet og et bevisst kosthold. Tror det ville gitt resultater uansett over 5 år og kan antakelig ikke sees i sammenheng med yoga som god kardiotrening/fettforbrenningstrening. Så lenge man har et balansert kosthold tilpasset den enkeltes fysiske og mentale tilstand er det riktige, og særlig hvis man blir frisk av det. Om dette heter lavkarb, grete rode, fedon, atkins eller normalt norsk statlig kosthold så er det bra uansett.
Jeg er selv tilhenger av mindre karbohydrater (de dårlige) i kosten, da jeg er av den formening at vi ikke trenger all den kunstig fremstilte maten. kroppen er ikke laget for det og man kan spise seg syk. Eter du alle måltider på macdonalds i et par år så dauer du vel tilslutt uansett om du trener som en tulling.
Sist redigert av ToreH : 22-10-11 kl 18:09.
|