|
Sv: Manglende vektnedgang
Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.
Ved vektnedgang er det heller styrketrening som bør prioriteres, og som du sier innslag av intervalltrening.
Styrketreningen bidrar til å vedlikeholde muskelmasse, slik at det hovedsakelig er fettvekt du mister.
Intervalltreningen bidrar til å øke oksygenopptaket, som er den viktigste enkeltfaktoren for fettforbrenning.
Energiunderskuddet som skal til for å gå ned i vekt skapes av kostholdet, ikke av trening.
Da må vel jeg være et unikum av dimensjoner som gikk ned 10 kg vha beinhard trening i form av løpetrening intervall og langkjøring, alt ila 6 mnd. Jeg har aldri spist så mye i hele mitt liv som under denne perioden, putta i meg alt jeg kom over, unntak av sukker og godterier da. Levde på havregrøt hver dag til frokost i 6 mnd. Energiunderskuddet fikk jeg av å trene hardt og mye. tok altså ut mye mer enn jeg klarte putte i meg. Selv syntes jeg at jeg spiste hele tiden.
Jeg tror alt for mange er redde for å trene intervaller. De vil heller gå på pilates, zumba eller yoga fordi det er mindre hardt. Gi det et forsøk da vel, jeg har selv prøvd utrolig mange rare treningsmetoder. Dansing, yoga, pilates, spinning, step, core, sirkeltrening, aerobic og noe andre greier jeg ikke klarer uttale engang (typisk elixiagreier). Joda, alt er god trening, men det som virkelig suger er knallharde løpsintervaller/sykkelintervaller, helst på en tredemølle sånn at man kan holde samme farten. 4x4 intervall er en forbrenningsbombe som faktisk fortsetter forbrenningen i det neste døgnet ift annen aktivitet/ikke aktivitet. Og hele poenget med å slanke seg er da veldig enkelt: Så lenge du forbrenner mer enn du putter i deg, ja da vil vekten gå ned. Styrketrening er viktig, men jernpumping er overdrevent. Fokuser heller på kjernemuskulatur og core styrke i første omgang. Når den er bygget opp, så starter du med frivekter og mer spesifikk styrketrening.
Dette fungerer, jeg har prøvd det.
|