Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-11, 18:16   #19
Caprifolium
Medlem

Caprifolium sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Caprifolium er ny på veien

Sv: Gravid og i ketose

Gratulerer med graviditeten, annor

Jeg følger spent med i alle tråder om kosthold for gravide, og snuser masse rundt på nett for å prøve å finne gode råd og anbefalinger. Det sies jo så mye forskjellig og jeg føler veldig på det at vi nå har et ekstra ansvar for sammensetningen i det vi putter i oss.

Jeg er normalvektig (før svangerskapet) og har som deg et ønske om å ikke gå opp mer enn de nødvendige kiloene, og ikke minst holde blodsukkeret stabilt. Kroppen min trives veldig godt med dette kostholdet, og jeg blir rimelig oppblåst om jeg skulle prøve meg på å spise brød feks, så det har jeg ikke så lyst til. Jeg har logget måltider rimelig nøye, og ligger stort sett mellom 50-80 g kh om dagen. Likevel merker jeg at jeg fortsatt går relativt hyppig inn og ut av ketose, og har vært litt engstelig for om jeg gjør ting riktig, og om jeg bør øke enda mer.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Siste VOF nå har en del om barn, graviditet og lavkarbo.

I siste podcast av Chris Kresser hørte jeg første skikkelige begrunnelse for hvorfor man anbefaler å gå opp i karbohydrater til man er ute av ketose under graviditet: Fordi at fosterets stoffskifte ikke skal tro at det er hungersnød og instille mitokondriene i sparemodus. (Det er fryktelig lite elegant forklart... anbefaler de som er interesserte å lytte til podcastet selv og gjøre seg opp en mening. Det er et sted i lydfila her http://chriskresser.com/low-choleste...death-in-women )

Takk for link! Første ordentlige begrunnelse jeg også har hørt, og det gir meg gode grunner for å forsøke å øke kh-innholdet enda litt mer. her anbefales jo opp til 100 g kh. Jeg synes det er vanskelig. Jeg har lagt til en del mer bær, har fått dilla på ferske bringebær med fløte... hvis jeg sliter litt med magen er jeg ikke engstelig for å hive innpå et par svisker med linfrø og tyrkisk yoghurt, jeg kan spise en klementin om dagen, kikerter, noen gg klibrød i tillegg til masse grønnsaker etc, men synes fortsatt det er vanskelig å komme høyere i kh enn at jeg er varig ute av ketose. (Kjenner det på kroppen, og sjekker innimellom med stix fra langt bak i skapet)

Jeg sliter også litt med å få i meg nok protein. Jeg spiser ikke kjøtt, og erstatter en del av det "behovet" med feks ost og fløte etc. Og jeg er litt usikker fortsatt på hvor uheldig dette er i lengden. Har vært litt engstelig i forhold til fisk, savner min elskede salma-laks, men har nå bestemt meg for å begynne å spise det igjen, da jeg ikke finner belegg for at det kan være skummelt under graviditeten. Tror jeg må lage en egen tråd, kanskje noen kunne komme med noen synspunkter der.

Håper du finner ut av det, annor, hører gjerne oppdatering fra deg!