Vis enkelt innlegg
Gammel 26-10-05, 20:29   #77
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av nomma

...Har alltid vært kraftig bygd, men for 15 år siden begynte kiloene å komme sigende.. nådde max i fjor sommer, har gått litt opp og ned siden da.. nå har jeg som mål å gå ned 40 kilo i første omgang..

Ut fra tallene du satte opp, går jeg ut fra at du er ca 177 cm høy, og har derigjennom en ”idealvekt” på mellom 69,3 kilo og 84,7 kilo.

Ut i fra dette så stemmer de tallene du satte opp for OE;

77 gr prot
154 gr fett
38 gr karb.

Vær imidlertid klar over at dette er tallene under stabiliseringen av kroppen ved hjelp av kostholdet, når du er nede på idealvekta di, ja så vil du måtte endre på sammensetningen. Dette har jeg skrevet om tidligere.

…Tar det langtid før kroppen "reagerer" på den nye dietten??? … Har lavt stoffskifte, og er insulinressistent…

Kroppen din vil begynne å reagere positivt på kostomleggingen etter ca 4-6 uker, men du vil høyst sannsynligvis merke en god vektjustering allerede etter den første uka.

Til å begynne med så er jo usikkerheten stor med tanke på hva man kan spise, og forslag på menyer og matretter er samtidig stort.

Her begynte jeg å bruke programmet Calculus Victus, som du kan laste ned og se på (se lengre bak i denne tråden...). Der finner du mange eksempler på oppskrifter, samt at du kan legge inn dine egne oppskrifter, og kontrollere at sammensetningen av næringsstoffene blir optimale. Det er i grunnen ganske enkelt…

Er/ var selv en karbojunkie, 5-900 gr med snop gikk gjerne ned i løpet av en film, 2 liter med is var ofte i minste laget, og en sixpack med sandwich- is var glimrende som kosemat når jeg var ute å kjøre…. (i dobbel forstand…)

Kan noen legge ut en typisk dagsmeny for OE?

Skal legge ut et par eksempler på dagsmenyer her, bl.a. med oppskrifter på både pannekaker og brød tilpasset OE.

Nå er lysten på både snop og is helt borte, jeg er mett, og må faktisk minne meg selv på at jeg kanskje må spise igjen snart…

Jeg synes matlisten er ganske interessant..noen matvarer der som frister ja.. blant annet melk.. jeg elsker melk men så lenge jeg har gått på tilnærmet Atkins-diett har jeg ikke drukket melk..

Matlistene er gode å bruke når man skal sette sammen måltidene, og ja, du kan drikke melk, men jeg anbefaler deg for eksempel å drikke kulturmelk, da mye av laktosen i kulturmelka er brukt som næring av melkesyrebakteriene. Den ”sure/syrlige” smaken på melka er bevis på at laktosen er omdannet av melkesyrebakteriene. Og husk, bare H-melk og ekte kulturmelk er anbefalt når det gjelder OE.

Drikk for all del ikke melka som en tørstedrikk, men heller som smakssetter til måltidet. Tørstedrikken bør heller være vann eller usukret te.

Som sagt, hyggelig at du har funnet infoen om OE interessant, var selv skeptisk til å begynne med, men da jeg både så og hørte Dag Viljen Polyszensky (?) uttale seg om OE både i Mat & Helse og i debattprogrammer, ja da forsvant mye av skepsisen min…

Kostholdsrådene til OE ligger som sagt innenfor de anbefalingene Mat & Helse har gitt nå i en årrekke.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat