|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt, her.
Jeg har IKKE diabetes, men fått Metformin pga. hormonelle problemer (manglende mens, langvarig mens over flere uker) hos gynekolog (utredning for pelvic pain syndrome). I felleskatalogen leser jeg KUN påvirkningen Metformin har til diabetes. Jeg kjenner jeg irriterer meg, for jeg vil ikke ha det skrevet NOEN steder en diagnose jeg ikke har!
Og hva angår PCOS, så er det et tilbakelagt tema da jeg ikke har cystene lengre og er "friskmeldt" fra opprinnelig gynekolog. Noen gode forklaringer?
Slapp helt av! Man kan ha pcos selv om man ikke har cyster, det er mange andre kriterier for det. (Jeg fikk selv metformin lenge etter at cystene mine var borte, men hormontrøbbelet fortsatt var der, også for høy c-peptid (synonymt med insulinnivå) av en gynokolog som ser på verdiene med litt andre briller en allmenlegene som vil ha det til at min c-peptid var heeelt fin if referanseområdene. På pilleesken står det "mot diabetes", og jeg har ikke diabetes, og det står heller ingen steder i mine journaler.)
Nå er det mulig metformin har flere bruksområder som jeg ikke har hørt om, det eneste jeg vet er at metformin senker blodsukker via lever og tarm noe som videre senker insulinnivået, men insulin er jo et hormon som igjen påvirker andre hormoner, så gynokologen har nok en grunn. Hva med å spørre ham/henne? Jeg spør og graver om alt hos alle leger, for jeg har et stort behov for å forstå, særlig ettersom jeg har et så komplekst sykdomsbilde.
Jeg har f.eks fått antispykotisk mot angst, og flere jeg vet om har fått betablokkere som tradisjonelt har vært brukt mot angina mot høyt stoffskifte, f.eks.
Opprinnelig lagt inn av nellie, her.
Eh. Har smørprisen i Sverige gått opp noe veldig?
Fikk helt bakoversveis når jeg så at 500 gram smør kostet 34.90 Svenske kroner. (blir vel ca 31 Norske kroner)
Ekke det ille dyrt?
Har liksom alltid tenkt at det er samma om jeg kjøper smør i Sverige eller Norge, fordi at det går opp i opp, men hvor mye koster smøret her da?
Hmmm ... I Charlottenberg i dag kosta en halvkilo smør 25 kroner ...

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|