Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-11, 10:14   #8
Linjemannen
Medlem

Medlem siden: Sep 2011
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Har Drevon et poeng?

I USA har fedme-epediemien kommet lenger enn i Norge og der fortsetter forventet levealder likevel å øke. Om en vil være tjukk i bollen - og ikke bare rundt magen - så kan en derav hevde at jo feitere folk blir jo lengre lever de.

Slik er det nok ikke, men det sier noe om hvor lite fedme har å si i forhold til forventet levealder. Ihvertfall i forhold til andre faktorer. At fedme likevel har en negativ innvirkning på livsløpets lengde, det er i mine øyne åpenbart. Det avgjørende spørsmålet er HVORFOR en har utviklet fedme. Altså - en må gå til årsakene og prøve å gjøre noe med dem.

I den samme debatten så var det vel Fedon som først påpekte at individuelle kostholdsråd var fremtiden og at de statlige kostholdsrådene som skal gjelde for alle er en historisk overlevning. Det fikk han jo sågar ørlitte gehør for hos Drevon, om ikke jeg husker feil.

I første rekke er det nok, som det påpekes av flere her - livskvalitet som er det avgjørende for hvorvidt det skal være et poeng å bli "haug-gammal". Og i forhold til livskvalitet er jeg overbevist om at fedme vil gi svært negative utslag for de fleste. De fysiske følge-problemene med metabolsk syndrom, leddproblemer, bevegelsesproblemer osv. i tillegg til de psykiske belastningene vil samlet sett for de aller fleste gi en betydelig forverring av livskvalitet.

De lykkelige gamle og fete finnes nok - ingen tvil om det. Og heldigvis for det! Men om de ikke var fullt så fete, så tror jeg de kunne fått enda mer livsglede ut av livet.
Bare mine tanker...

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat