|
Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
smgj;
har du vært inne på stoffskifteforumet i det siste?
Legg merke til hva som står øverst på første siden.
http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/
Der ser man iallefall en klar sammenheng mellom stoffskiftet og kost /vekt....
Ja, det er en klar sammenheng mellom stoffskiftet og vekt. Også mellom kosthold og vekt. Det jeg ville fram til er at det ikke var hele sammenhengen for min del. Og jeg forsøkte å poengtere at det ikke bare er synlig/diagnostisert sykdom eller bare stoffskiftesykdom som kan påvirke vekt. Og påvirke vekt negativt uavhengig av treningsmengde og kalorier.
Det er mye vi ikke vet ennå - og skal jeg tippe leter man nøye nok med en god lege så vil man finne sykdomsårsaker som kan bidra til overvekt hos iallfall 50% av medlemmene her inne med BMI over normalvekt.
Det være seg alt fra vitamin-/mineral-/hormonubalanser til betennelsestilstander til matintoleranser til metabolske syndrom. Felles for det meste vil være at kroppen KAN være i stand til å hele seg selv ut av problemet dersom vi puffer i rett retning. De fleste av oss har spist høykarbo. For mange av oss kan lavkarbo være det puffet som begynner å snu spiralen.
Men mange av disse ville aldri bli bedre med et "normalt godt kosthold" uansett mengde trening... Mat er så MYE MER enn kalorier og makrosammensetning.