|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Tidligere måtte man holde senge lenge(24timer +) etter en ryggmargsprøve, nå er det kun noen timer. Vil uansett ikke anbefale å gå rett på jobb eller bedrive fysisk aktivitet resten av dagen. Den hodepinen man kan få av trykkfallet i spinalkanalen forsvinner ikke med det første og er ikke god! 
Den hodepinen fikk jeg oppleve i vinter, gitt. Måtte inn på akutten igjen en uke senere for å lappe sammen lekkasjen. Den opplevelsen klandrer jeg sykepleieren som var tilstede under spinalpunksjonen for, 100%. Ordren var jo at jeg skulle ligge stille en stund, men dama greide ikke å ta blodprøve (kjipe blodårer jeg har) og jagde meg opp for å gå gjennom 3-4 bygg for å komme til blodlabben, etter bare 15 minutter.
Så jeg anbefaler i alle fall å ligge stille så lenge som overhodet mulig etter ryggmargsprøven. Den uka var noe av det kjipeste jeg har opplevd, og jeg ble lagt inn aldeles dehydrert siden det er vanskelig å spise/drikke når man ikke kan løfte hodet mer enn et par centimeter fra flatt underlag...
|