|
Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet
Opprinnelig lagt inn av Fibolina, her.
JEg forstår godt at det må være utrolig provoserende.
For å løfte det litt opp over individnivå, så gjelder denne problemstillingen de aller færreste av oss overvektige. De fleste av oss kjenner veldig mange som spiser sunnere, trener mer og er tynnere av den grunn.
Heh? At det faktisk gjelder "de færreste" er jeg virkelig ikke så sikker på. Det er mange varianter av "syk" før man har en offentlig diagnose.
Jeg er forbannet sikker på at jeg har vært mer syk enn bare stoffskiftet - OG at dette som ikke engang aksepteres som en diagnose av halve helsevesnet har hatt en kraftig innvirkning på min helse og på min evne til å gå ned i vekt og holde vekt ved hjelp av trening. Og jeg tror ikke jeg er alene.
En del teorier går ut på at fedme kan være en form for selvbeskyttelse for kroppen. Stemmer disse teoriene blir de fleste ikke ikke slanke av å trene - da må man finne metoder som fjerner problemet, ikke symptomet. Det er faktisk mulig at de som er slanke har overskudd til å tene mer rett og slett fordi de er friskere...
Nå kan jeg bare snakke for meg - og jeg vet at når min kropp har hatt det godt og vært i mer balanse enn i de dårlige periodene så har vekta gått ned lett, selv på et mindre optimalt kosthold. Da har jeg gjerne også overskudd til å trene. Andre ganger så går den opp til tross for god innsats - og å trene blir uoverkommelig.
Jeg kan ikke svare for hvor mange dette vil kunne gjelde for, men jeg vil finne det merkelig om jeg skulle være den eneste.