|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Jeg hadde en opplevelse i går på jobb jeg ikke skjønner bæret av og opplevelsen var megaekkel...
Jeg assisterte legen på operasjonsstua. Vi hadde gjort ferdig to operasjoner. Jeg visste FØR denne opplevelsen skjedde at vi hadde nummer tre rett rundt hjørnet. Mens jeg ventet på operasjon nummer tre brukte jeg tiden på å prekivere operasjonsutstyr. Plutselig ringer klokka. Det er legen som ringer fra operasjonsstua og vil at jeg skal komme, tvert. DA, med ett står det fullstendig stille i hodet mitt! Jeg klarer ikke erindre hvor jeg er eller hva jeg holder på med eller hvor langt på timelista vi er eller hva som skjer! Så jeg fyker inn på operasjonsstuen, ser pasienten ligge der og jeg lurer på hva er det som skal skje?? Det går et par minutt og jeg er i operasjonsmodus igjen, men den følelsen jeg hadde i forkant var forferdelig! OG jeg måtte spise ei brødskive tvert etter operasjonen.. Det skal sies at jeg var veldig svimmel den dagen (jeg hadde spist litt høykarbfrokost, men var sulten igjen) og håper at det kan forklare det som skjedde. Jeg spiser stort sett lavkarbo ala ketose, men kvelden før og frokosten ble som sagt høykarb fordi jeg vil karbe meg opp til Irlandsoppholdet. KAN blodsukkeret bli enda mer på viddene hvis man skjeier ut etter lang tid på lavkarbo?? Jeg har spist lavkarbo i dag og i dag er alt ok...
Det er en del som sier at man blir mer kabohydratsensitiv av lengre tids lavkarbo... Jeg vet ikke om dette er forsket på eller ikke, men jeg vet iallfall at det er en del som sier de får helt ville utslag av høyGI karbohydrater etter lengre tids lavkarbo. Altså abnorm (og målbar) blodsukker stigning (med tilhørende etterfall).
Men vel og merke - jeg gjengir dette som noe jeg har lest som en anekdote - ikke noe som er vitenskapelig diskutert på de stedene jeg har lest.