Vis enkelt innlegg
Gammel 18-10-11, 14:19   #79
Fibolina
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
Fibolina er på en erverdig vei

Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg tror ikke du representerer overvektige flest. Det er så mange forskjellige grunner til overvekt at det ikke kan stemme det du sier. Du innrømmer selv at du er lat og svak for godteri. Ikke alle overvektige er det må du tro. Det er mange som tror overvektige er overvektige fordi de spiser for mye også. Like teit. Det er slike ting folk sier uten å ha gått inn i saken og studert ordentlig. Folk er forskjellige.

Jeg sier ikke at ALLE har det slik som meg, jeg sier at det er slik er det for meg og at flere av dem jeg kjenner som er overvektige har mange unnskyldninger for hvorfor de er overvektige. Jeg vet at mange har helsemessige årsaker for overvekten, som jeg også skrev, men at mange har uttalelser som "Jeg slanker meg og skeier bare ut i helgene" og så viser det seg at "helg" er torsdag-søndag. Det gjelder selvsagt ikke ALLE og det har jeg sagt mange ganger.

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Selv om jeg aldri har vært overvektig selv, siden jeg er en av dem som er tynn som en strek selv om jeg spiser enormt mye, så reagerer jeg kraftig på denne bastante kommentaren.
Jeg er 1,60 høy og 48 kilo.
Jeg spiser mellom 2300 og 3500 kalorier hver dag. Hvis alle mennesker var like, så skulle jo jeg lagt på meg siden jeg er veldig passiv pga helseproblem, men jeg sliter med og holde vekta oppe.
Jeg har en venn som var nærmere 80 kilo og ca samme høyde som meg. Hun spiste 1700 kalorier pr dag, og vekten hennes økte sakte men sikkert.
Hun gikk tur daglig og svømte to ganger uken.

Siden vi alle ikke er like, så er det ikke like lettvint som du skriver.

Jeg har ikke sagt at alle er like. Det var nettopp det jeg ikke sa.

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Rart hvordan alle er eksperter på termodynamikkens lover, men enkel biologi skjønner de lite av: Så hver gang du hører noe påpeke (som rett er) at spiser man mindre enn man bruker så går man ned i vekt så må du automatisk si:

"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"

Jeg har ikke utgitt meg for å være ekspert. Jeg er enig med det du skriver her, jeg. Flere av mine bekjente som ikke går ned på lavkarbo, fyller karbokvoten sin med sukker. Jeg ser helt klart at lavkarbo funker på meg og mannen. Vi spiser sunnere og lager mer mat fra bunnen av. Poenget mitt var egentlig at å bevege kroppen sin og spise grønt er en sunnere måte enn å sitte i sofaen og holde seg unna grønnsaker som vokser under bakken. Hadde jeg ikke vært så lat (eventuelt hatt mer egentid) så hadde jeg helt klart valgt en mer aktiv måte å gå ned i vekt. Det ene utelater ikke det andre, men i diskusjoner på arbeidsplassen og andre steder viser det seg at mange velger lavkarbo for da slipper de å bevege seg.

Nå bablet jeg litt agårde, men men...

Fibolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat