Tråd: Benkramper?
Vis enkelt innlegg
Gammel 16-10-11, 14:44   #34
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg har tatt magnesium til skudd siden jeg begynte på lavkarbo for snart 4 år siden, 300- 600mg hver eneste kveld! Bruker nok litt mer melkeprodukter enn før, men tåler det ikke så bra, så mye er det ikke.

Jeg har påvist lett økt kalsium og lavt magnesium. Har kramper i hele kroppen og tendenser til dårlig emalje på fortennene, men har ikke hodepine og i hvert fall ikke treg mage, da jeg lider av kronisk diare(i mer enn 12 år)!

Noen kloke tanker?

Noen tanker har jeg - om de er kloke vil jeg ikke innestå for...

Du er sjekket for hyperparathyrodisme? Det er visstnok den mest vanlige årsaken til forhøyet serum kalsium... Og så er det en variant som regnes som en ufarlig, arvelig tilstand.

En del forskning antyder også at forhøyet serum kalsium kan være en følge av lite magnesium...

Forhøyet kalsium kan også ha sammenheng med vitamin d. Vet du noe om statusen din der?

Videre - du har fibro, om jeg husker riktig... bruker du noen form for steroider? Noen steroider kan medføre magnesiumtap...

NB Disclaimer - jeg synes dette er vanskelig selv i min egen kropp - hvor jeg kjenner matvaner, medisiner og vitamininntak osv. Det er som sånne balansebrett, men ikke bare i 3 dimensjoner siden vitaminer og mineraler påvirker hverandre hele tiden.
Så når jeg skriver tankene mine her så ikke ta det som noe annet enn det - noen tanker basert på hva du skriver og det jeg kjenner til. Begge deler sannsynligvis mangelfullt. Det jeg håper på er at du kanskje kan finne noe nyttig og ta opp med deg selv og eventuelt din lege.